Untitled (Manhole) (Zonder titel)

Untitled (Manhole) (Zonder titel) 2001

Maurizio Cattelan

Zaal 19

Audio & video

Vraag maar raak

Terug

Bedankt voor uw vraag, deze is verzonden.

We streven ernaar alle vragen te beantwoorden. Maar dit zal niet altijd mogelijk zijn.

Als uw vraag beantwoord is, ontvangt u het antwoord per e-mail. De vraag en het antwoord zijn dan ook terug te zien in de Boijmans Tour.

Met vriendelijke groet,
Museum Boijmans Van Beuningen

Lisa Bosmans vroeg:
Welke kunststroming behoort er bij de kunstwerken van Maurizio Cattelan?
Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde:
Dag Lisa, Het werk Maurizio Cattelan is niet heel makkelijk binnen één bepaalde stroming in te delen, maar wat wel opvalt is dat zijn beelden vaak in een 'hyperrealistische' stijl zijn uitgevoerd, ze lijken dus heel realistisch en zijn bijna niet van echt te onderscheiden.
Tobias vroeg:
Dit klinkt misschien een beetje als een domme vraag, maar kan je je voet door het gat steken of is het gat geschilderd?
Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde:
Beste Tobias, Helemaal geen domme vraag, leuk dat je hem stelt! Het gat is echt. Je kunt je voet er helaas niet doorheen steken, omdat je dan misschien de sculptuur beschadigt, daarom staat er een beschermende kap overheen. Groetjes, Jephta
Daniel Albers vroeg:
Is er ergens verdere informatie te vinden over de materialen waarmee en de manier waarop het kunstwerk gemaakt is?
Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde:
Hoi Daniel, Op Collectie Boijmans Online kun je naar dit object zoeken en vervolgens klikken op ‘toon meer details’. Daar vind je daar de materiaalgegevens van het kunstwerk. Daarnaast zijn er interessante boeken over de kunstenaar verschenen, zoals bijvoorbeeld ‘Maurizio Cattelan’ van Francesco Bonami (Phaidon Press, 2003). Groetjes, Jephta

Over dit kunstwerk

Dit levensechte beeld is een zelfportret. De kunstenaar kijkt omhoog door een gat in de vloer. Via dit gat is de ondergelegen ruimte te zien: het lijkt een opslagruimte. Deze functie is echter schijn, want in werkelijkheid is het beeld geplaatst in de personeelsgarderobe. Cattelan speelt hier een overtuigend spel van echt en namaak, werkelijkheid en suggestie, en zet de beschouwer daarmee op het verkeerde been.

Over de maker

Maurizio Cattelan

Padua 1960

Maurizio Cattelan volgde geen kunstopleiding, maar maakte al snel furore in de kunstwereld met zijn vaak satirische en controversiële sculpturen. Veel ophef veroorzaakte bijvoorbeeld 'La Nona Ora (The Ninth Hour)' in 1999, waarin een beeltenis van Paus Johannes II wordt geraakt door een meteoriet. In 2002 werd het werk ´Him', een klein wassen beeld van een knielende of misschien zelfs biddende Adolf Hitler, getoond in Museum Boijmans Van Beuningen. Het kunstwerk was onderwerp van een hevige strijd in de media en de gemeentepolitiek.


Objectdetails

materiaal en techniek: beschilderde was, haar en textiel
objectsoort: sculptuur
creditline: Bruikleen kunstenaar / Loan artist: 2002
inventarisnummer: BRL 2002-01 (MK)