Het oorringetje

Het oorringetje 1893

George Hendrik Breitner

Dit object is in het depot

Audio & video

Vraag maar raak

Terug

Bedankt voor uw vraag, deze is verzonden.

We streven ernaar alle vragen te beantwoorden. Maar dit zal niet altijd mogelijk zijn.

Als uw vraag beantwoord is, ontvangt u het antwoord per e-mail. De vraag en het antwoord zijn dan ook terug te zien in de Boijmans Tour.

Met vriendelijke groet,
Museum Boijmans Van Beuningen

Rozanne vroeg:
Hoe bestuderen ze die nieuwe kunst in hun schilderijen??
Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde:
Dag Rozanne, Ik weet niet zeker of ik je vraag helemaal begrijp. Is je vraag hoe deze kunstenaars Japanse kunst leerden kennen? Tot 1854 was er bijna geen contact met Japan, omdat het land heel gesloten was. China en Nederland hadden vanaf 1609 wel al handelscontact met Japan. Nederlandse schepen namen Japans porselein en andere voorwerpen mee naar huis. Eerst kwamen die vooral in privécollecties terecht, maar vanaf 1816 ook in het Koninklijk Kabinet van Zeldzaamheden (het huidige Mauritshuis) in Den Haag. Pas in 1854 stelden de Japanners hun havens open voor de Verenigde Staten en in 1859 ook voor andere westerse landen. Dit had grote gevolgen. Niet alleen werd Japan vanaf dat moment sterk beïnvloed door het moderne Westen, het Westen liet zich ook inspireren door Japan. Deze mode werd japonisme genoemd. In Parijs waren aan het eind van de 19de eeuw allerlei Japanse en Chinese winkeltjes, maar ook de grote warenhuizen gingen Aziatische goederen aanbieden. Ik hoop dat dit je vraag beantwoordt? Hartelijke groeten, Rianne
Chase vroeg:
Is Geesje Kwak ook beroemd geworden ?
Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde:
Dag Chase, Geesje Kwak heeft van 1893 tot 1895 voor Breitner geposeerd en verhuisde toen naar Zuid-Afrika. Daar is ze in 1899 overleden aan tuberculose, ze was nog maar 22 jaar oud. Dankzij de schilderijen die Breitner van haar maakte, is ze ondanks haar korte leven toch een soort beroemdheid. Zonder die schilderijen hadden we waarschijnlijk nooit van Geesje Kwak gehoord en had jij haar ruim een eeuw later niet in het Boijmans gezien! Groeten Rianne
Celine vroeg:
Waarom zijn sommige schilderijen achter glas en andere niet?
Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde:
Dag Celine, sommige kunstwerken zijn heel kwetsbaar. Voor de zekerheid wordt er dan glas voor geplaatst. Het is natuurlijk mooier om naar een schilderij te kunnen kijken zonder dat er glas voor zit, maar soms is de extra bescherming van een glasplaat nodig. Groeten, Rianne
dide vroeg:
Is dit schilderij in week 23 weer terug in het museum?
Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde:
Dag Dide, dat was inderdaad de planning, maar het Rijksmuseum (waar het werk nu te zien is) wil nog wat extra onderzoek doen na afloop van de tentoonstelling daar. Het werk zal dus iets later terugkomen. Zodra het weer te zien is, verschijnt op Collectie Boijmans Online het 'nu te zien' label. Hartelijke groeten, Rianne

Over dit kunstwerk

Een slanke vrouw staat voor de spiegel en doet een oorbel in. Het is het favoriete model van Breitner, de jonge hoedenverkoopster Geesje Kwak. We zien haar op de rug, maar in de spiegel is haar geconcentreerde gezicht zichtbaar. Ze draagt een blauwe kimono met daarop een patroon van bloemen. Om haar middel draagt ze een witte centuur. George Hendrik Breitner schilderde veelal voorstellingen van het stads- en straatleven van Amsterdam. Een bijzondere plaats in zijn oeuvre heeft de serie schilderijen met meisjes in kimono, waartoe ook dit schilderij behoort. In de tweede helft van de 19de eeuw groeide de belangstelling in Europa voor de Japanse kunst. Op de Wereldtentoonstellingen werden Japanse kunstvoorwerpen getoond en er werden tentoonstellingen met Japanse prenten georganiseerd. Kunstenaars als Monet, Manet en Van Gogh raakten hierdoor geïnspireerd. In zijn schetsboeken noteerde Breitner vlak na 1890 een aantal titels van boeken over Japanse kunst en cultuur. Ook hij verdiepte zich dus in de Japanse kunst. Het is ook in deze periode dat hij zijn schilderijen met meisjes in kimono maakt.

Over de maker

George Hendrik Breitner

Rotterdam 1857 - Amsterdam 1923

George Hendrik Breitner werd voornamelijk beroemd met zijn schilderijen van het Amsterdamse stadsleven. Hij studeerde onder meer aan de Haagse Academie, de Polytechnische school in Delft, de Rijksakademie van Beeldende Kunsten in Amsterdam en de Académie Cormon in Parijs. In Parijs maakte Breitner kennis met het impressionisme. Hij noemde zijn werk het tegenovergestelde van het werk van Vincent van Gogh. Zo maakte Van Gogh gebruik van felle kleuren om contrasten in zijn eigen gemoedstoestand uit te drukken, terwijl Breitner de pure, kale werkelijkheid wilde tonen. Breitner reisde veel, onder meer in 1909 naar Philadelphia en New York.


Objectdetails

materiaal en techniek: olieverf op doek
objectsoort: schilderij
creditline: Bruikleen / Loan: Stichting Museum Boijmans Van Beuningen 1952 (Schenking / Donation: W.H. de Monchy en / and Erasmus Stichting)
inventarisnummer: St 95