De drie Maria's aan het graf

De drie Maria's aan het graf 1425 - 1435

Jan van Eyck, Hubert van Eyck

Zaal 05

Audio & video

Vraag maar raak

Terug

Bedankt voor uw vraag, deze is verzonden.

We streven ernaar alle vragen te beantwoorden. Maar dit zal niet altijd mogelijk zijn.

Als uw vraag beantwoord is, ontvangt u het antwoord per e-mail. De vraag en het antwoord zijn dan ook terug te zien in de Boijmans Tour.

Met vriendelijke groet,
Museum Boijmans Van Beuningen

Aline Schollaart vroeg:
Hallo Ik had graag geweten welke kleuren/pigmenten Jan van Eyck gebruikte om dit werk te verwezenlijken? Is de opbouw van de verflagen van dit schilderij laag op laag aangebracht of is er een andere techniek toegepast? Dank bij voorbaat en met vriendelijke groeten, Aline
Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde:
Dag Aline, De pigmenten die geïdentificeerd zijn, zijn: azuriet, lapis lazuli, loodwit, koperresinaat, rode lak, bladgoud. Voor de schildertechniek verwijs ik je graag naar deze video: http://www.arttube.nl/videos/laag-voor-laag. Hartelijke groeten, Friso Lammertse
Lotte vroeg:
Dag, Ik doe een klein onderzoek naar het gebruik van het pigment loodwit in dit schilderij van Van Eyck. Zouden jullie mij misschien wat informatie kunnen verstrekken over de manier waarop en waar Jan van Eyck loodwit heeft gebruikt voor dit werk..? Of kunnen jullie mij enkele bronnen aanraden die mij hierover meer informatie kunnen geven? bvd, mvg.
Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde:
Hoi Lotte, Dit is een vrij lastig en specifiek onderzoek! Over de technieken van Van Eyck in meer algemene zin kun je op deze site informatie vinden: http://www.oxfordartonline.com/subscriber/article/grove/art/T027196pg2?q=van+eyck&search=quick&pos=6&_start=1#T027206 (Wel even inloggen via je universiteit). Over het werk is verder een hoop geschreven, maar ik ben bang dat de meeste auteurs niet ingaan op het gebruik van loodwit. Mogelijk helpt een studie van Nynke van der Wal uit 2007, beschikbaar in de bibliotheek van ons museum, je verder. Succes! Groetjes, Jephta
Nienke vroeg:
Ik zou graag wat dingetjes willen vragen over de drager. Wat zit er onder al die verf en preparatielagen? Wat is de staat van het eikenhout? Is de eikenhouten drager zoals Van Eyck deze heeft gebruikt representatief voor de algehele toepassing van eikenhout als drager voor schilderijen? Bij voorbaat dank, mvg
Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde:
Beste Nienke, Is dit misschien een schoolopdracht? ;) Ik heb een aantal bronnen voor je opgezocht die je verder zouden kunnen helpen. Zo wordt in het volgende filmpje http://www.arttube.nl/videos/laag-voor-laag het maakproces stap voor stap uitgelegd. Ook dit filmpje, over de restauratie van het schilderij, http://collectie.boijmans.nl/nl/object/3729/De-drie-Maria%27s-aan-het-graf/Jan-van-Eyck biedt een hoop inzicht. Ik heb helaas geen informatie over de algehele toepassing van eikenhout als drager voor schilderijen. Hiervoor kun je deels de filmpjes gebruiken en deels meer algemene (historische) bronnen raadplegen. Groetjes, Jephta
Vita Filippini vroeg:
Hallo, ik had een vraag over een van de gebruikte pigmenten in dit werk, namelijk lapis lazuli. Eigenlijk is mijn vraag dezelfde als de hierboven genoemde vraag over loodwit: is er meer bekend over hoe van Eyck zijn pigmenten (en dan specifiek) lapis lazuli verkreeg, bewerkte, en gebruikte voor zijn werken? Dank voor uw antwoord!
Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde:
Beste Vita, Dat is een lastige vraag. Voor het antwoord hierop verwijs ik je naar dezelfde bronnen als bij de vraag over loodwit. Je kunt de publicatie van Nynke van der Wal, ‘Het Heilige Graf en Jeruzalem: een studie naar de Drie Maria’s aan het graf van Jan van Eyck uit het Museum Boijmans Van Beuningen’, in onze bibliotheek vinden. Wellicht kan dit filmpje over de schildertechniek van Van Eyck je ook helpen: https://www.arttube.nl/videos/laag-voor-laag. Groet, Esther

None

Over dit kunstwerk

De drie Maria's, Maria Magdalena, Maria Cleophas en Maria Salomé, gaan na de begrafenis van Christus samen naar het graf om zijn lichaam te zalven. Bij het graf aangekomen zien ze dat de steen weg is en de engel vertelt hen dat Christus is herrezen. Het is dit moment, dat in het evangelie van Marcus is beschreven en dat de gebroeders Van Eyck hebben uitgebeeld. De soldaten die de wacht hielden bij het graf zijn nog steeds verzonken in diepe slaap. Maria Magdalena zit in haar rode jurk geknield en kijkt naar de engel die op de stenen deksel van het graf zit. Zij wijst op het lege graf. De engel maakt een begroetend gebaar naar de drie Maria's. Op de achtergrond is een middeleeuwse stad te zien. Het is een redelijk waarheidsgetrouwe weergave van het Jeruzalem in de 15de eeuw. Dit grote paneel is het enige werk van de gebroeders Van Eyck in Nederland.

Over de maker

Jan van Eyck

Maaseik circa 1390 - Brugge 1441

Jan van Eyck (ca. 1390-1441) werkte aan verschillende vorstenhoven, onder meer als hofschilder van Filips de Goede van Bourgondië. Er wordt gezegd dat Jan van Eyck de olieverf zou hebben uitgevonden, maar die techniek was al eerder bekend. Hij heeft het werken met olieverf wel technisch geperfectioneerd. Hij werd beroemd om zijn technische kunnen. Jan van Eyk gebruikte zeer heldere olie om de verf te maken en bracht de kleuren in verschillende, bijna transparante lagen op. Zo verkreeg hij intense kleuren en kon hij zeer gedetailleerd werken. Er zijn ongeveer dertig werken van Van Eyck bekend.

Hubert van Eyck

Maaseik circa 1365 - Gent 1426

Hubert (ca. 1366-1426) was de oudste van de broers Van Eyck, over zijn leven is echter niets bekend. Hij werkte waarschijnlijk in Gent. Over het leven van zijn broer Jan is meer bekend.


Objectdetails

materiaal en techniek: olieverf op paneel
objectsoort: schilderij
creditline: Verworven met de verzameling van / Acquired with the collection of: D.G. van Beuningen 1958; De restauratie van dit schilderij in 2012 is mogelijk gemaakt door / The restoration of this painting in 2012 was made possible by: Nedspice.
inventarisnummer: 2449 (OK)