De drie Maria's aan het graf

De drie Maria's aan het graf 1425 - 1435

Jan van Eyck, Hubert van Eyck

Zaal 05

Audio & video

Vraag maar raak

Terug

Bedankt voor uw vraag, deze is verzonden.

We streven ernaar alle vragen te beantwoorden. Maar dit zal niet altijd mogelijk zijn.

Als uw vraag beantwoord is, ontvangt u het antwoord per e-mail. De vraag en het antwoord zijn dan ook terug te zien in de Boijmans Tour.

Met vriendelijke groet,
Museum Boijmans Van Beuningen

Aline Schollaart vroeg:
Hallo Ik had graag geweten welke kleuren/pigmenten Jan van Eyck gebruikte om dit werk te verwezenlijken? Is de opbouw van de verflagen van dit schilderij laag op laag aangebracht of is er een andere techniek toegepast? Dank bij voorbaat en met vriendelijke groeten, Aline
Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde:
Dag Aline, De pigmenten die geïdentificeerd zijn, zijn: azuriet, lapis lazuli, loodwit, koperresinaat, rode lak, bladgoud. Voor de schildertechniek verwijs ik je graag naar deze video: http://www.arttube.nl/videos/laag-voor-laag. Hartelijke groeten, Friso Lammertse

None

Over dit kunstwerk

De drie Maria's, Maria Magdalena, Maria Cleophas en Maria Salomé, gaan na de begrafenis van Christus samen naar het graf om zijn lichaam te zalven. Bij het graf aangekomen zien ze dat de steen weg is en de engel vertelt hen dat Christus is herrezen. Het is dit moment, dat in het evangelie van Marcus is beschreven en dat de gebroeders Van Eyck hebben uitgebeeld. De soldaten die de wacht hielden bij het graf zijn nog steeds verzonken in diepe slaap. Maria Magdalena zit in haar rode jurk geknield en kijkt naar de engel die op de stenen deksel van het graf zit. Zij wijst op het lege graf. De engel maakt een begroetend gebaar naar de drie Maria's. Op de achtergrond is een middeleeuwse stad te zien. Het is een redelijk waarheidsgetrouwe weergave van het Jeruzalem in de 15de eeuw. Dit grote paneel is het enige werk van de gebroeders Van Eyck in Nederland.

Over de maker

Hubert van Eyck

Maaseik circa 1365 - Gent 1426

Hubert (ca. 1366-1426) was de oudste van de broers Van Eyck, over zijn leven is echter niets bekend. Hij werkte waarschijnlijk in Gent. Over het leven van zijn broer Jan is meer bekend.

Jan van Eyck

Maaseik circa 1390 - Brugge 1441

Jan van Eyck (ca. 1390-1441) werkte aan verschillende vorstenhoven, onder meer als hofschilder van Filips de Goede van Bourgondië. Er wordt gezegd dat Jan van Eyck de olieverf zou hebben uitgevonden, maar die techniek was al eerder bekend. Hij heeft het werken met olieverf wel technisch geperfectioneerd. Hij werd beroemd om zijn technische kunnen. Jan van Eyk gebruikte zeer heldere olie om de verf te maken en bracht de kleuren in verschillende, bijna transparante lagen op. Zo verkreeg hij intense kleuren en kon hij zeer gedetailleerd werken. Er zijn ongeveer dertig werken van Van Eyck bekend.


Objectdetails

materiaal en techniek: olieverf op paneel
objectsoort: schilderij
creditline: Verworven met de verzameling van / Acquired with the collection of: D.G. van Beuningen 1958; De restauratie van dit schilderij in 2012 is mogelijk gemaakt door / The restoration of this painting in 2012 was made possible by: Nedspice.
inventarisnummer: 2449 (OK)