Impressions d'Afrique (Impressies uit Afrika)

Impressions d'Afrique (Impressies uit Afrika) 1938

Salvador Dalí

Dit object is in het depot

Vraag maar raak

Terug

Bedankt voor uw vraag, deze is verzonden.

We streven ernaar alle vragen te beantwoorden. Maar dit zal niet altijd mogelijk zijn.

Als uw vraag beantwoord is, ontvangt u het antwoord per e-mail. De vraag en het antwoord zijn dan ook terug te zien in de Boijmans Tour.

Met vriendelijke groet,
Museum Boijmans Van Beuningen

karlijn vroeg:
Had Dalí een specifieke opdracht met dit schilderij of een bedoeling?
Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde:
Beste Karlijn, de surrealisten zijn niet altijd even duidelijk over hun bedoelingen. Ze proberen de kijker juist te verwarren en uit te dagen. Maar wat we wel weten is dat Dalí dit werk maakte volgens de door hemzelf ontwikkelde surrealistische methode, de paranoïde-kritische methode. Het was een andere, unieke manier om naar de wereld om hem heen te kijken. De visioenen die Dalí had tijdens zijn paranoïde episodes, gebruikte hij als inspiratiebron voor zijn schilderijen. Dalí wil zijn irrationaliteit materialiseren en delen met anderen, door ze met een uiterste precisie weer te geven. Het dubbelbeeld, waarin twee verschillende beelden in hetzelfde beeld te zien zijn is hiervan een belangrijk resultaat. In 'Impressions d'Afrique' zijn de dubbelbeelden bijvoorbeeld te zien in de mannen rechts op de achtergrond, die ook deels de rotspartij vormen. De vensters boven het hoofd van Dalí vormen tegelijkertijd het gezicht van zijn vrouw Gala. Groeten, Tanja

Over dit kunstwerk

De kunstenaar Dalí zit hier achter zijn schildersezel met Gala, zijn vrouw en muze, boven het hoofd. Haar oogkassen vallen samen met de arcades van een gebouw, een typisch Dalíaans dubbelbeeld. De titel is ontleend aan een absurdistisch toneelstuk van Raymond Roussel uit 1910. Dalí is zelf nooit in Afrika geweest. Het landschap is geïnspireerd op de omgeving van zijn woonplaats Port Lligat.

Over de maker

Salvador Dalí

Figueras 1904 - Figueras 1989

Salvador Dalí leerde tijdens zijn studie in Madrid de schrijver André Breton kennen, de grondlegger van de surrealistische beweging. In 1924 schreef Breton het eerste surrealistische manifest, waarin de psychoanalyse van Sigmund Freud een sleutelrol vervulde. Dalí zag in de psychoanalyse, de leer van het onderbewustzijn, en de droomwereld zijn belangrijkste inspiratiebron. In 1927/28 was Dalí in Parijs, waar hij deel uit ging maken van de avant-garde. Na een verblijf in de Verenigde Staten, vestigde Dalí zich in zijn geboortedorp Figueras in Spanje. Zijn bekendste werken zijn de schilderijen uit de jaren 30. Maar Dalí maakte ook tekeningen, collages, foto's, films, modeontwerpen en theaterdecors. In 1970 organiseerde Museum Boijmans Van Beuningen voor het eerst een grote overzichtstentoonstelling van zijn werk. In 2007 was tijdens de tentoonstelling 'Alles Dalí' een overzicht te zien van Dalí's werk voor commerciële opdrachtgevers, het theater en filmmakers.


Objectdetails

materiaal en techniek: olieverf op doek
objectsoort: schilderij
creditline: Aangekocht met steun van / Acquired with the support of: Vereniging Rembrandt, Prins Bernhard Fonds, Erasmusstichting, Stichting Bevordering van Volkskracht Rotterdam en / and Stichting Museum Boijmans Van Beuningen 1979
inventarisnummer: 2991 (MK)