Laat je haar neer

Laat je haar neer 2009

Pipilotti Rist

Entreegebied

Audio & video

Vraag maar raak

Terug

Bedankt voor uw vraag, deze is verzonden.

We streven ernaar alle vragen te beantwoorden. Maar dit zal niet altijd mogelijk zijn.

Als uw vraag beantwoord is, ontvangt u het antwoord per e-mail. De vraag en het antwoord zijn dan ook terug te zien in de Boijmans Tour.

Met vriendelijke groet,
Museum Boijmans Van Beuningen

pim muis vroeg:
Beste, is er een archief waar alle getoonde video's ( titels ) te vinden zijn ? Een aantal jaar geleden heb ik er 1 gezien waarin een Aziatische vrouw door een ruimte liep en constant in de camera bleef kijken, close up van haar gezicht. Leek in 1 shot te zijn gefilmd. Het begon bij het openen van een deur en eindigde bij haar in bed. De sfeer was ongemakkelijk intiem. Ik wil graag weten wie de video heeft gemaakt. Een ander die ik in dezelfde periode heb gezien heb ik wel achterhaald, misschien een handige referentie ? The Tenant - Rivane Neuenschwander & Cao Guimaras
Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde:
Beste Pim, Ik heb gezocht in ons archief (er is helaas geen openbaar archief) en kwam op 'Super Smile' van Effie Wu (1973), die tot de selectie van 'Laat je haar neer' in januari 2010 behoorde. Tijdens haar dagelijkse routine door haar appartement blijft Wu recht in de camera kijken, zonder te knipogen. Haar constante glimlach roept een steeds ongemakkelijker gevoel bij de toeschouwer op. Zo draait ze de relatie tussen kijken en bekeken worden om en wordt het publiek object. Toevalligerwijs werd de film ook vorig jaar vertoond op het IFFR! https://iffr.com/nl/2015/films/super-smile. Hartelijke groeten, Anne-Rieke

Over dit kunstwerk

Tijdens de voorbereiding van Elixir, de overzichtstentoonstelling van Pipilotti Rist, krijgen we het idee om in het kader van het H+F Mecenaat dat opdrachten en interventies mogelijk maakt, een permanent werk van Rist in het museum te realiseren. Het hoge en brede trappenhuis naar de Bodon-zalen, dat na de uitbreiding van het museum in 2003 in onbruik is geraakt, lijkt dé plek om iets bijzonders mee te doen. Projecteren op het plafond en samen ergens comfortabel liggen om naar die projectie kijken, wordt het basisidee. Rist tekent twee varianten. De eerste ziet eruit als een grote fuik die aan vele draden zwevend in de ruimte hangt. Het tweede ontwerp, dat uiteindelijk wordt gekozen, dekt de hele ruimte af met een groot blauw net, drie meter onder het plafond. Na een openingsbeeld, dat bij de fontein in de Westersingel is opgenomen, wordt in de installatie steeds een videowerk van Pipilotti Rist getoond, plus vijf werken uit de film- en videocollectie van het museum. Op een display met knoppen staat het programma, waaruit de bezoeker een keuze kan maken. Rist schenkt het museum al haar single channel videowerken tot op heden om steeds nieuwe keuzes uit haar oeuvre te kunnen maken. Uit de collectie van het museum zijn tot nu toe tien video’s gekozen.

Over de maker

Pipilotti Rist

Grabs 1962

Elisabeth Charlotte Rist nam in haar tienerjaren de naam Pipilotti aan, een mix van haar koosnaam Lotti en de naam van Pippi Langkous, het stoere meisje uit de boeken van Astrid Lindgren. Vanaf 1982 studeerde zij Commerciële kunst, illustratie en fotografie aan het Institut für Angewandte Kunst in Wenen en vervolgens Audiovisuele communicatie aan de Schule für Gestaltung in Bazel. In deze periode begon Rist te werken met 8-mm films en diaprojecties die bij optredens van verschillende bands werden getoond. In 1984 had zij haar eerste solotentoonstelling in het kunstenaarsinitiatief Galeria Prottore/Stauraum in Wenen. Vanaf 1988 tot 1994 speelde Rist zelf als muzikant in de band Les Reines Prochaines. Ook nadat zij als bandlid stopte, bleven muziek en popcultuur een belangrijke rol spelen in haar werk. Samen met een vast team, het Atelier Rist Sisters maakt Rist sinds de tweede helft van de jaren 90 ruimtevullende installaties. Video, audio en ruimtelijke ervaring spelen hierin een gelijkwaardige rol. Een jarenlange samenwerking met de componist Anders Guggisberg resulteert in een eigenzinnig en herkenbaar geluid. Van 7 maart tot 10 mei in 2009 was in Museum Boijmans Van Beuningen de solotentoonstelling Elixir te zien.


Objectdetails

materiaal en techniek: audio video installatie
objectsoort: installatie
creditline: Aankoop met steun van / Purchase with the support of: Han Nefkens H+F Mecenaat en / and BankGiro Loterij 2009
inventarisnummer: BEK 1810 (MK)