De verheerlijking van Maria

De verheerlijking van Maria 1490 - 1495

Geertgen tot Sint Jans

Zaal 05

Audio & video

Vraag maar raak

Terug

Bedankt voor uw vraag, deze is verzonden.

We streven ernaar alle vragen te beantwoorden. Maar dit zal niet altijd mogelijk zijn.

Als uw vraag beantwoord is, ontvangt u het antwoord per e-mail. De vraag en het antwoord zijn dan ook terug te zien in de Boijmans Tour.

Met vriendelijke groet,
Museum Boijmans Van Beuningen

G van Eck vroeg:
Wat voor compositie gebruikt de kunstenaar in dit werk?
Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde:
Beste G van Eck, De verheerlijking van Maria is een mooi voorbeeld van een 'centrale compositie'. Het woord zegt het al: er is een centraal punt waar alle aandacht naar uit gaat. Groeten, Rianne
S vroeg:
Wat stelt de hagedis-figuur onder Maria voor en hoe is deze gezien door Johannes, in welke betekenis? Is het Satan? En waarom zit hij onder Maria haar voeten?
Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde:
Dag S, dank voor je vraag. Onder Maria is een maansikkel en een draak te zien. De draak staat voor de duivel inderdaad. Hij wordt door de engelen verslagen, daarom is hij onder de voeten van Maria afgebeeld: ze verplettert de draak. Zie voor meer informatie ook de teksten en video's bij dit werk. Groeten Rianne
julia vroeg:
hallo, wat probeert de maker duidelijk te maken met dit schilderij? en hoe heeft hij/zij dit gedaan?
Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde:
Dag Julia, bekijk de teksten en eerder gestelde vragen op onze collectiewebsite voor meer informatie over dit kunstwerk. Zie: http://collectie.boijmans.nl/nl/object/3730/ Hartelijke groeten, Rianne
Fay vroeg:
Hoi! Waar staat het woord sans (sanctus?) voor op die drie vaantjes?
Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde:
Beste Fay, het woord sanctus is Latijn voor 'heilig' en slaat op de heilige staat van Maria, de moeder van de zoon van God. Groetjes Tanja

Over dit kunstwerk

Het paneel geeft een verheerlijking van Maria weer als een optelsom van bijbelteksten. Het visioen toont Maria die op de maansikkel zit en onder zich de draak verplettert. Zij wordt omringd door engelen met muziekinstrumenten en de passiewerktuigen. Het visionaire karakter wordt versterkt door het hemelse licht dat moeder en kind omgeeft. Deze verschijning van Maria gaat terug op de Openbaring van Johannes 12:1: 'En daar werd een groot teken gezien aan de hemel, een vrouw bekleed met de zon, en de maan was onder haar voeten, en op haar hoofd een kroon van twaalf sterren.' Het paneeltje was oorspronkelijk onderdeel van een tweeluik. Het andere paneel bevind zich in Edinburg en geeft de kruisiging van Christus weer.

Over de maker

Geertgen tot Sint Jans

Leiden 1465? - Haarlem 1495?

Over Geertgen tot Sint Jans (ca. 1455/65 - ca. 1485/95) is weinig bekend. De belangrijkste bron is een korte levensbeschrijving die Karel van Mander publiceerde in zijn 'schilder-boeck' van 1604. Hij noemt de schilder 'Gheerrit van Haerlem', maar het is onduidelijk of hij in Haarlem geboren is. Er zijn maar enkele werken waarvan met zekerheid te zeggen is dat ze van zijn hand zijn. Totaal zijn er ongeveer 15 panelen die aan hem worden toegeschreven. Geertgen tot Sint Jans overleed op jonge leeftijd.


Objectdetails

materiaal en techniek: olieverf op paneel
objectsoort: schilderij
creditline: Verworven met de verzameling van / Acquired with the collection of: D.G. van Beuningen 1958
inventarisnummer: 2450 (OK)