Screwarch (Schroefboog)

Screwarch (Schroefboog) 1982

Claes Oldenburg, Alfred Lippincott, Kymball Grant

Beeldentuin Paviljoen

Audio & video

Vraag maar raak

Terug

Bedankt voor uw vraag, deze is verzonden.

We streven ernaar alle vragen te beantwoorden. Maar dit zal niet altijd mogelijk zijn.

Als uw vraag beantwoord is, ontvangt u het antwoord per e-mail. De vraag en het antwoord zijn dan ook terug te zien in de Boijmans Tour.

Met vriendelijke groet,
Museum Boijmans Van Beuningen

Guusje vroeg:
Hoe groot is de Schroef ?????
Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde:
Dag Guusje, De schroef heeft de volgende afmetingen: Diameter 242 cm, hoogte 386 cm, breedte 680 cm
Chase vroeg:
Hoe lang is die schroef?
Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde:
Dag Chase! De schroef heeft de volgende afmetingen: Diameter 242 cm, hoogte 386 cm, breedte 680 cm
vroeg:
Waarom is de schroef gebogen
Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde:
Claes Oldenburg had eigenlijk een brug ontworpen met 2 grote gebogen schroeven. De bouw van de brug ging niet door, maar de directeur van Museum Boijmans Van Beuningen heeft Oldenburg gevraagd zijn ontwerp om te vormen tot een sculptuur voor het museum. Dit is het resultaat!
Lucas vroeg:
Waarom staat de schroef bij de vijver?
Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde:
Dag Lucas, Bedankt voor je vraag! De schroefboog is precies zo groot gemaakt dat het werk in het museumgebouw past. Het heeft een tijdje binnen gestaan, maar uiteindelijk is toch besloten het werk naar buiten te verplaatsen. Claes Oldenburg, de kunstenaar, heeft zelf deze plek aan de vijver gekozen. Wat vind jij van deze plek?
Valerie vroeg:
Waarom staat de schroefboog bij de vijver?
Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde:
Dag Valerie, Bedankt voor je vraag! De schroefboog is precies zo groot gemaakt dat het werk in het museumgebouw past. Het heeft een tijdje binnen gestaan, maar uiteindelijk is toch besloten het werk naar buiten te verplaatsen. Claes Oldenburg, de kunstenaar, heeft zelf deze plek aan de vijver gekozen. Wat vind jij van deze plek?
Louise vroeg:
Waarom is dit ontworpen?
Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde:
Dag Louise, eigenlijk had Claes Oldenburg een brug ontworpen met 2 grote gebogen schroeven. De bouw van de brug ging niet door, maar de directeur van Museum Boijmans Van Beuningen heeft Oldenburg toen gevraagd een sculptuur te maken voor het museum. Groeten, Rianne
Tilde vroeg:
Hoe maakten ze dit?
Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde:
Dag Tilde, de schroefboog is in drie delen gegoten van aluminium. De boog is circa 4 meter hoog en 7 meter lang, en weegt zo'n 1500 kilo! De sculptuur is gemaakt in Amerika en vervolgens in 1982 in drie delen per schip naar Rotterdam gekomen.
Pascal vroeg:
Hoe ontworp hij dit?
Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde:
Dag Pascal, Claes Oldenburg maakte eerder al een zachte schroef-sculptuur en had ook al een ontwerp gemaakt voor een brug gebaseerd op de vorm van 2 grote gebogen schroeven. Toen de bouw van de brug niet door ging heeft hij het ontwerp aangepast tot 1 gebogen schroef met als resultaat deze sculptuur. De schroef is in 3 delen in aluminium gegoten. Groeten Rianne
Murv vroeg:
Vraag 1:Wie waren er betrokken bij de aankoop van deze sculptuur, was dat alleen directeur Wim Beeren? Indien dit zo is kan de acquisitie van de Screwarch gerekend worden onder een persoonlijke smaak van Wim? Vraag 2: Hoe zijn Wim Beeren en Claes Oldenburg in contact gekomen en hoe is de acquisitie van dit kunstwerk verlopen. past dit binnen het collectiebeleid van het museum?
Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde:
Beste Murv, het voorstel voor de sculptuur kwam inderdaad van Wim Beeren, Claes Oldenburg en zijn vrouw Coosje van Bruggen. Bij de aankoop waren echter meerdere personen betrokken; het voorstel moest eerst goedgekeurd worden door de Raad van Toezicht. Het werk van Claes Oldenburg kan desalniettemin geschaard worden onder de persoonlijke smaak van Wim Beeren: de vijf sleutelfiguren binnen zijn aankoopbeleid waren onder andere Andy Warhol, Joseph Beuys, Walter de Maria, Bruce Nauman en Claes Oldenburg. De acquisitie is verlopen via brieven en tekeningen van het voorstel voor de sculptuur, waarmee Beeren de Raad van Toezicht heeft weten te enthousiasmeren. Het contact over het werk liep wel voornamelijk tussen Wim Beeren en Claes Oldenburg. De aankoop past zeker in het collectiebeleid van het museum, dat na de oorlog vooral toegespitst is op de aankoop van moderne en hedendaagse kunst. Groeten, Tanja
Jan vroeg:
Hoe conserveer je zo'n object dat in weer en wind staat? Aan de kleur te oordelen is het gecoat. Moet die coating af en toe vernieuwd worden.
Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde:
Beste Jan, De sculptuur wordt af en toe in de was gezet, als bescherming. Als de was niet voldoende meer is, dan moet het werk geverfd worden. De gegevens van de verf zijn bij oplevering door de kunstenaar overgedragen. hartelijke groet, Sophie
raveena vroeg:
waarom is het geen brug
Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde:
Beste Raveena, Claes Oldenburg had inderdaad eigenlijk een brug voor over de Maas ontworpen met 2 grote gebogen schroeven. Helaas ging, om praktische redenen, de bouw van de brug niet door. Wim Beeren, de toenmalige directeur van Museum Boijmans Van Beuningen, heeft Oldenburg toen gevraagd zijn ontwerp om te vormen tot een sculptuur voor het museum. Dit is het resultaat! Wat vind jij er van? Groetjes, Jephta

None

Over dit kunstwerk

Tijdens een verblijf in Nederland raakte Claes Oldenburg onder de indruk van het Nederlandse landschap, de havenstad Rotterdam en haar bruggen. Rotterdamse plannen voor de bouw van een brug over de Nieuwe Maas waren de inspiratiebron voor deze sculptuur. Voor de Nieuwe Maas stelde hij zich een brug voor zich in de vorm van een gigantische schroef. De toenmalige museumdirecteur Wim Beeren sprak in 1978 met Oldenburg en zijn vrouw Coosje van Bruggen af dat zij van dit idee een maquette, een ets en een grote sculptuur zouden maken voor de collectie van Museum Boijmans Van Beuningen. De schroefsculptuur zou niet zo groot als een brug over de Nieuwe Maas worden, wel werd het formaat zo groot dat het beeld precies in het museum paste. In 1983 is de schroefboog in het museum tentoongesteld, maar als snel werd besloten dat het werk een permanente plaats in de beeldentuin van het museum moest krijgen. Claes Oldenburg koos zelf deze plek aan de vijver, waar het beeld in zijn ogen goed tot zijn recht zou komen.

Over de maker

Claes Oldenburg

Stockholm 1929

De van oorsprong Zweedse kunstenaar Claes Oldenburg studeerde kunst en literatuur aan de Yale University en bezocht vervolgens van 1950 tot 1954 de School of the Art Institute in Chicago. Voorwerpen uit het dagelijks leven, zoals etenswaren, werktuigen en kledingstukken, zijn sinds het begin van zijn carrière een belangrijk onderwerp in het werk van Claes Oldenburg. Zo maakte hij etenswaren in gips en harde objecten als een wasbak of een badkuip van zachte materialen zoals rubber. In 1961 opende hij in zijn atelier in New York zijn eigen winkel. Hij noemde het 'The store' en presenteerde er zijn kunstwerken als koopwaar in een warenhuis. Later werkte hij veel samen met zijn echtgenoot, de Nederlandse kunstenaar Coosje van Bruggen. Zij maakten veelal grote sculpturen voor de openbare ruimte, bijvoorbeeld parken en pleinen, zoals de schroefboog van Museum Boijmans Van Beuningen, in en rond musea.


Objectdetails

materiaal en techniek: aluminium, verf
objectsoort: sculptuur
creditline: Aankoop / Purchase: 1982
inventarisnummer: BEK 1589 (MK)