Le port de Rotterdam (De haven van Rotterdam)

Le port de Rotterdam (De haven van Rotterdam) 1907

Paul Signac

Zaal 23

Vraag maar raak

Terug

Bedankt voor uw vraag, deze is verzonden.

We streven ernaar alle vragen te beantwoorden. Maar dit zal niet altijd mogelijk zijn.

Als uw vraag beantwoord is, ontvangt u het antwoord per e-mail. De vraag en het antwoord zijn dan ook terug te zien in de Boijmans Tour.

Met vriendelijke groet,
Museum Boijmans Van Beuningen

Matthijs vroeg:
Waar in Rotterdam was het raam waardoor Signac keek?
Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde:
Dag Matthijs, Paul Signac maakte een aantal schetsen vanaf de bovenverdieping van een huis aan het einde van de Leuvehaven, waar hij uitkeek over de rivier de Maas met op de achtergrond de Maasbruggen. Deze schetsen zijn als voorbeeld gebruikt voor een aantal schilderijen met Rotterdamse havengezichten, die Signac na terugkeer in zijn atelier in Saint-Tropez heeft gemaakt.
Segher vroeg:
Waarom is het zo blauw?
Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde:
Beste heer Segher, Signac gebruikt kleuren om een bepaalde sfeer te scheppen, om een moment te vangen en een impressie te geven van wat hij op dat moment ziet. Hier gebruikt hij koele kleuren, inderdaad veel blauw, kleuren die bij een vroege, misschien wat heiige vroege ochtend passen. Voor een portret van de haven aan het einde van een zonnige dag had hij ongetwijfeld een heel ander kleurenpalet gekozen. Groeten, Rianne
Jessica vroeg:
Welk kleurcontrast is er gebruikt?
Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde:
Dag Jessica, is dit misschien een opdracht voor school? :) Dat ga ik natuurlijk niet voorzeggen, maar kijk maar eens goed naar het schilderij: welke kleuren zie je allemaal, en welke vallen het meest op? En is er nog een verschil tussen de kleuren op de voorgrond en ver in de achtergrond? Succes! Groeten, Rianne

Over dit kunstwerk

In 1906 bezocht Signac de havenstad Rotterdam. Hij was er zeer van onder de indruk. Op een prentbriefkaart met een havengezicht schreef hij: 'Vanuit mijn raam! Wat een bedrijvigheid! Ben enthousiast, maar verbijsterd.' Hij maakte dit schilderij op basis van een tekening, eveneens in het bezit van Museum Boijmans Van Beuningen. Door de wisselwerking tussen de vele kleuren ontstaan tintelende lichteffecten.

Over de maker

Paul Signac

Parijs 1863 - Parijs 1935

Paul Signac, geboren in Parijs, was in 1884 betrokken bij de oprichting van de Société des Indépendants, Deze jaarlijkse juryvrije expositie bood plaats aan alle kunstenaars, ongeacht de stijl waarin zij werkten. Hier ontmoette hij de pointillistische schilder Georges Seurat, die hem ertoe inspireerde om natuurkundige wetten van licht en kleur toe te passen in de schilderkunst. Aan het einde van de 19de eeuw maakten de pointillistische ronde stippen in Signacs werk plaats voor steeds breder wordende mozaïekachtige toetsen. Deze manier van schilderen had een grote invloed op kunstenaars als Henri Matisse en Kees van Dongen.


Objectdetails

materiaal en techniek: olieverf op doek
objectsoort: schilderij
creditline: Bruikleen / Loan: Stichting Museum Boijmans Van Beuningen 1952
inventarisnummer: St 96