De populierenlaan bij Nuenen

De populierenlaan bij Nuenen 1885

Vincent van Gogh

Zaal 22

Audio & video

Vraag maar raak

Terug

Bedankt voor uw vraag, deze is verzonden.

We streven ernaar alle vragen te beantwoorden. Maar dit zal niet altijd mogelijk zijn.

Als uw vraag beantwoord is, ontvangt u het antwoord per e-mail. De vraag en het antwoord zijn dan ook terug te zien in de Boijmans Tour.

Met vriendelijke groet,
Museum Boijmans Van Beuningen

Dide vroeg:
Ik vroeg mij af waarom dit schilderij de overgang typeert naar zijn lichtere, franse tijd? Kun je dat zien in het schilderij zelf?
Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde:
Dag Dide, ja dat kun je goed zien. Vergelijk het werk maar eens met dit schilderij dat Van Gogh een jaar eerder maakte: http://collectie.boijmans.nl/nl/object/1216. Misschien is het niet goed te zien op een beeldscherm, maar de Populierenlaan bij Nuenen is veel frisser, veel lichter van kleur. Groeten, Rianne
dide vroeg:
Waar kan ik meer informatie vinden over dit schilderij? technieken, verhaal etc.
Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde:
Dag Dide, deze informatie vind je op de objectpagina op Collectie Boijmans Online: http://collectie.boijmans.nl/nl/object/1217 Kijk voor de techniekinformatie onder 'specificaties'. Hartelijke groeten, Rianne
Peter Buitenhuis vroeg:
Wat heeft de figuur met de blauwe jas in zijn handen. Het lijkt wel een bladblazer ;-)
Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde:
Hartelijk dank voor deze vraag, wat een grappige vergelijking, het lijkt inderdaad zo! Maar een wandelstok lijkt me toch waarschijnlijker. ;) Hartelijke groeten, Rianne Schoonderbeek
trol vroeg:
is Vincent van Gogh al dood?
Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde:
Hoi, Ja Vincent van Gogh is al heel lang dood. Hij werd meer dan 150 jaar geleden geboren en is in 1890 overleden. Groetjes, Jephta
Jorn vroeg:
Is bekend of de kerk op het schilderij de kerk is waar zijn vader predikant was?
Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde:
Beste Jorn, Goede vraag! In de literatuur over dit onderwerp is er veel discussie over waar Vincent van Gogh precies stond toen hij ‘De laan met populieren bij Nuenen’ schilderde. De meest genoemde locaties zijn de Lindelaan en de Weversstraat. De auteurs lijken het er wel over eens dat de kerk op de achtergrond de St. Clements kerk is. Dit is een Rooms-katholieke kerk. Van Gogh’s vader was juist protestants. Toch stellen sommigen dat het dominee huis wel is weergeven op het schilderij. Het zou het huisje met de twee schoorstenen zijn, links op de achtergrond. Groetjes, Jephta

Over dit kunstwerk

Dit werk van Vincent van Gogh was in 1903 het eerste schilderij van de beroemde schilder in een openbare collectie. Hij noemde het 'Symfonie in geel'. Het markeert de overgang van zijn donkere Nederlandse oeuvre, naar zijn lichtere, expressionistische Franse werk. Hij nam het mee toen hij naar Parijs ging en voegde daar de losse, lichtere toetsen aan het doek toe.

Over de maker

Vincent van Gogh

Zundert 1853 - Auvers-sur-Oise 1890

Vincent van Gogh was de zoon van een dominee en predikte zelf ook enige tijd. Na zijn ontslag als prediker in de arme mijnstreek de Borinage in België koos hij in 1880 voor het kunstenaarschap. Tot 1886 maakte Van Gogh vele omzwervingen in Nederland. Zijn schilderijen uit deze periode zijn donker van toon en verbeelden het zware boerenleven. In 1886 vertrok Van Gogh naar Parijs waar zijn broer Theo een galerie had. Zijn kennismaking met onder anderen de kunstenaars Toulouse-Lautrec, Seurat en Gauguin had grote invloed op zijn werk. Zijn kleurenpalet werd lichter en hij experimenteerde met een impressionistische schilderstijl. In 1888 vestigde Van Gogh zich in Arles, waar de bevriende schilder Gauguin hem later zou volgen. Hier verslechterde Van Goghs psychische gezondheid, wat onder meer leidde tot het beroemde incident waarin hij een stuk van zijn eigen oor afsneed. Hij liet circa 1250 schilderijen na en 1000 aquarellen, tekeningen en schetsen, evenals een uitvoerige briefwisseling met zijn broer Theo.


Objectdetails

materiaal en techniek: olieverf op doek
objectsoort: schilderij
creditline: Schenking / Donation: 26 Rotterdamse kunstvrienden / 26 Rotterdam friends of the arts 1903
inventarisnummer: 1239 (MK)

Verdieping

Van dit schilderij voegde Van Gogh een kleine tekening bij een brief aan zijn broer Theo, om te laten zien wat hij had gemaakt. Aan de hand daarvan is bepaald dat het schilderij dateert van oktober 1884. Tegelijkertijd zijn er aanwijzingen dat het schilderij twee jaar later, in 1886, is bijgewerkt met helderder kleuren. In dat jaar verbleef Van Gogh in Parijs en was hij onder invloed van de impressionisten met lichtere kleuren gaan werken. Het is niet eenvoudig om te bepalen welke verfstreken hij in Nederland maakte en welke in Frankrijk. Vooral de blauwe streken die scherp tegen de lucht afsteken en de lichte toetsen in de bomen, lijken in Frankrijk te zijn toegevoegd. Deze zijn helderder dan de kleuren die hij in zijn Nederlandse periode gebruikte. Ook in de manier waarop de grond is geschilderd, opgebouwd uit geïsoleerde streken, lijkt een impressionistische invloed te herkennen. De signatuur linksonder, die al op het schilderij stond, heeft Van Gogh bij het overschilderen uitgespaard. Daar is de Nederlandse verf nog te zien. Literatuur: Annet Tellegen, 'De populierenlaan bij Nuenen van Vincent van Gogh', Bulletin Museum Boymans-van Beuningen, Rotterdam 1967, pp. 8-15. Uit de röntgenfoto van het schilderij blijkt dat Van Gogh dit doek aanvankelijk met een heel andere voorstelling beschilderde. Te zien zijn de contouren van een kerktoren in een landschap. Mogelijk was hij niet tevreden over deze compositie en gebruikte hij daarom hetzelfde doek om een ander schilderij te maken. Of kon hij zich geen nieuw doek permitteren en offerde hij daarom een oud werk op om een nieuw schilderij te kunnen maken?