De maaltijd der vrienden

De maaltijd der vrienden 1932 - 1933

Charley Toorop

Zaal 32

Audio & video

Vraag maar raak

Terug

Bedankt voor uw vraag, deze is verzonden.

We streven ernaar alle vragen te beantwoorden. Maar dit zal niet altijd mogelijk zijn.

Als uw vraag beantwoord is, ontvangt u het antwoord per e-mail. De vraag en het antwoord zijn dan ook terug te zien in de Boijmans Tour.

Met vriendelijke groet,
Museum Boijmans Van Beuningen

Beck vroeg:
Welk formaat heeft dit schilderij precies?
Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde:
129,5 x 200 cm, zie ook http://collectie.boijmans.nl/nl/collection/2045-(mk)
Mathijs vroeg:
Hoe is dit schilderij door de geportretteerde vrienden ontvangen? Heeft dit werk een prominente plaats in het huis van Charley Toorop gehad?
Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde:
Dag Mathijs, De maaltijd der vrienden hing niet bij Charley thuis, ze wist het in 1935 via een groep particulieren aan Museum Boymans te verkopen. Het is niet bekend wat de geportretteerden ervan vonden, er zijn helaas geen brieven van hen bewaard gebleven, omdat Charleys huis is een keer afgebrand. Groeten, Rianne
linde vroeg:
Waarom is dit schilderij gemaakt
Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde:
Dag Linde, Dit schilderij is door Charley Toorop gemaakt, omdat ze wilde laten zien wie de belangrijke mensen in haar leven waren. Zo zijn bijvoorbeeld haar zoon en dochter afgebeeld, maar ook kunstenaars, architecten en fotografen zoals Pyke Koch, Gerrit Rietveld, John Fernhout en Eva Besnyö. Groeten, Rianne
Roxanne vroeg:
Wat aten ze in die tijd???
Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde:
Dag Roxanne, Ik weet niet precies wat er gegeten werd in de jaren 20, maar ik weet wel dat veel exotische etenswaren die we nu heel normaal vinden, in het Nederland van de jaren 20 nog onbekend waren. Dingen als aubergines, courgettes, paprika's, avocado's, kiwi's en mango's, werden hier bijvoorbeeld pas in de jaren 60 / 70 geïntroduceerd! Groeten, Rianne
Joëlle vroeg:
Heeft ze gemengd met kleurstoffen op het palet of tijdens het schilderen zelf? En hoe is dit terug te zien in dit schilderij?
Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde:
Dag Joelle, Bedankt voor je vraag! Ik heb het even nagevraagd bij de restaurator die wij regelmatig inhuren en die hier alles van weet. Zij liet het volgende weten: Ze is nagenoeg zeker dat Toorop de kleuren voornamelijk op het palet mengde, en niet zozeer op het schilderij. Je kan dat zien aan de penseelstreken. Ze schilderde ook over eerder geschilderde gebieden heen, dan zie je duidelijke penseelstreken over eerder gekleurde gebieden heen. De meeste kunstenaars mengen verf niet al te veel op het doek omdat het heel snel papperig kan worden. Ze heeft wel af en toe nat-op-nat geschilderd: natte penseelstreken naast of bovenop andere natte kwaststreken. Door het werk van heel dichtbij te bekijken kan vastgesteld worden hoe penseelstreken zijn opgebouwd, maar dit kunnen alleen de restauratoren doen. Bezoekers kunnen in verband met veiligheid niet zo dichtbij het doek komen. Hartelijke groeten, Rianne
noa vroeg:
Waarom kijken ze zo boos?
Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde:
Hoi Noa, vind je dat ze boos kijken? Misschien kijken ze geconcentreerd, omdat ze allemaal voor Charley Toorop hebben geposeerd toen zij dit schilderij maakte en dus heel lang moesten stilzitten. Wat denk jij? groeten, Sophie
nikita vaes vroeg:
Waar zijn ze op het schilderij maaltijd der vrienden
Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde:
Hoi Nikita, de mensen op het schilderij waren niet op één plek tegelijk toen Charley Toorop ze schilderde. Ze hebben wel voor haar geposeerd, zoals je kunt zien op de video 'Hoe is het gemaakt?' via deze link: http://tour.boijmans.nl/nl/44/. Charley Toorop nodigde wel regelmatig haar vrienden uit voor een gezamenlijke maaltijd bij haar thuis, dat bracht haar waarschijnlijk op het idee om dit te schilderen. Groeten, Sophie
nikita vaes vroeg:
welke stijl heeft het schilderij maaltijd der vrienden
Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde:
Hoi Nikita, dit klinkt als een schoolopdracht dus ik zal je een stukje op weg helpen: het schilderij ziet er nogal realistisch uit, vind je niet? Meer informatie vind je op onze site Collectie Boijmans Online. groeten, Sophie
Bert vroeg:
Hallo, wat is het bekendste schilderij van Charley Toorop, wie vindt ze het belangrijkst van wie er op 'De maaltijd der vrienden' staan, waar hangt de 'Maaltijd der vrienden' en waar heeft ze het geschilderd?
Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde:
Dag Bert, poeh wat een vragen! Of het het allerbekendste schilderij van Toorop is weet ik niet zeker, maar 'Drie generaties' is wel een van haar bekendere werken: http://collectie.boijmans.nl/nl/object/3665. Wie ze het belangrijkst vindt in dit schilderij is moeilijk te zeggen, want het zijn allemaal belangrijke personen in haar leven. Het is in ieder geval niet zo dat Rietveld, die het grootst is afgebeeld, ook het belangrijkst was. In de video op Collectie Boijmans Online hoor je hier meer over. Wat betreft de locaties: 'De Maaltijd der vrienden' hangt nu in zaal 32 van Museum Boijmans Van Beuningen en Toorop heeft het geschilderd in haar atelier. Groeten, Rianne
Kees vroeg:
Waar is het atelier van Charley? En wanneer is het geschilderd?
Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde:
Dag Kees, het atelier van Charley was in Bergen. Het werk is geschilderd in 1932. Hartelijke groeten, Rianne
Sabien vroeg:
Tot welke kunststroming behoort dit schilderij en waarom?
Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde:
Dag Sabien, dit klinkt als een schoolopdracht maar vooruit: Charley Toorop schildert in een realistische stijl en wordt ook wel gerekend tot de Bergense School. Ik hoop dat je hiermee vooruit kunt! Groeten Rianne
Sanne vroeg:
Waarom hebben ze geen wimpers?
Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde:
Hoi Sanne, bedankt voor je vraag. Het lijkt er inderdaad op dat sommige mensen op het schilderij geen wimpers hebben. De kunstenaar vond het niet belangrijk om ze te benadrukken. De ogen vond Charley Toorop waarschijnlijk veel belangrijker dan de wimpers. Ze begon haar portretten dan ook met één oog en werkte daar omheen alles uit. De geportretteerden heeft ze overigens goed in de ogen kunnen kijken: iedereen heeft model moeten zitten omdat ze naar de werkelijkheid schildert, en niet naar foto’s. Groetjes Tanja

Over dit kunstwerk

Dit is een groepsportret van Charley Toorops vriendenkring, van boven naar beneden en van links naar rechts: een sculptuur van John Raedecker, Edgar Fernhout. Rachel Fernhout Pellecaan, John Raedecker, Annie Raedecker, Gerrit Rietveld, Kocki Raedecker, Wim Oepts, Annie Fernhout, Pyke Koch, John Fernhout, A.Roland Holst, Charley Toorop en Eva Besnyö. Charley organiseerde vaak maaltijden in haar huis in Bergen. Deze groep is in werkelijkheid niet zo bijeen geweest, het is een keuze van bevriende schilders, beeldhouwers, een dichter, een fotografe en haar kinderen.

Over de maker

Charley Toorop

Katwijk aan Zee 1891 - Bergen 1955


Objectdetails

materiaal en techniek: olieverf op doek
objectsoort: schilderij
creditline: Schenking / Donation: Rotterdamse stadgenoten 1935
inventarisnummer: 2045 (MK)