Orpheus, Eurydice en Aristaeus

Orpheus, Eurydice en Aristaeus 1475 - 1480

Jacopo del Sellaio

Zaal 03

Audio & video

Vraag maar raak

Terug

Bedankt voor uw vraag, deze is verzonden.

We streven ernaar alle vragen te beantwoorden. Maar dit zal niet altijd mogelijk zijn.

Als uw vraag beantwoord is, ontvangt u het antwoord per e-mail. De vraag en het antwoord zijn dan ook terug te zien in de Boijmans Tour.

Met vriendelijke groet,
Museum Boijmans Van Beuningen

Nina vroeg:
Beste, ik vroeg me af onder welke periode, qua stijl, dit schilderij te vinden valt. Vriendelijke groeten
Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde:
Dag Nina, het werk valt onder de Florentijnse renaissance te scharen. Jacopo del Sellaio was een tijdgenoot van bijvoorbeeld Botticelli (beiden waren leerlingen van Fra Filippo Lippi). Hartelijke groeten, Friso Lammertse
Laila vroeg:
Wanneer is dit schilderij geschilderd?
Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde:
Dag Laila, dit werk is geschilderd tussen 1475 en 1480. hartelijke groeten, Sophie
Lotte vroeg:
Is er ook bekend wie van de figuren links Orpheus is, de uiterst linkse persoon lijkt een lier vast te hebben of klopt dat niet?
Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde:
Hoi Lotte, Goed gezien! De uiterst linkse figuur is Orpheus, hij heeft inderdaad zijn lier vast. Groetjes, Jephta
Andreas vroeg:
Wie zijn de 3 personen aan de linkerkant samen met Orpheus?
Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde:
Dag Andreas, De twee mannen die het dichtst bij Orpheus staan zijn twee herders die verrukt naar Orpheus zijn muziekspel zitten te luisteren. De schapen in de voorgrond verwijzen naar het beroep van de mannen. De derde herder is zojuist aan komen rennen met het tragische nieuws dat Orpheus zijn jonge bruid Eurydice net is overleden. Groet, Frederieke
sofie vroeg:
Heeft deze schilder een typische stijl? Zo ja, is deze dan ook terug te vinden in dit werk?
Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde:
Dag Sofie, Is dit misschien een opdracht voor school? Ik zal je een beetje op weg helpen De schilder Jacopo del Sellaio maakte aan het einde van zijn carrière voornamelijk schilderingen voor zogeheten “cassones”. Dit waren opbergkisten die werden geschonken aan pasgetrouwde stellen. De voorstellingen op deze kisten hadden dan ook vaak een toepasselijk verhaal voor het verse huwelijkspaar. Zijn er thema’s in de mythe van Orpheus en Eurydice die je zou kunnen associëren met het huwelijk? Groetjes, Frederieke
Redouane vroeg:
Beste, Ik vroeg me af waarom de schilder voor een vredige landschap koos. Groeten
Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde:
Beste Redouane, De schildering was waarschijnlijk bedoeld voor een huwelijkskist; de ‘cassone’. Deze werd cadeau gedaan aan kersverse huwelijksparen. De voorstellingen op deze kisten hadden vaak thema’s die met de liefde, trouw en het huwelijk te maken hadden. Het vredige en idyllische landschap past daarbij/ Frederieke

Over dit kunstwerk

Op Sellaio's schilderij zien we links hoe Orpheus de boodschap van de dood van Eurydice verneemt. Centraal op de voorgrond wordt de voor Aristaios wegvluchtende Eurydice gebeten door de slang. Uiterst rechts wordt zij op de schildering door twee demonen naar de onderwereld gebracht. Deze zijn voorgesteld als figuren met vogelpoten en horentjes op het hoofd.

Over de maker

Jacopo del Sellaio

Florence 1441/1442 - Florence 1493

Over het leven van Jacopo del Sellaio, zoon van een zadelmaker (sellaio), is niet veel bekend, maar uit Giorgio Vasari's 'Levens' (1550) weten we dat hij een leerling was van Fra Filippo Lippi (ca. 1406-1469). Een leeftijdgenoot en medeleerling was Sandro Botticelli (1444/45-1510). In 1472 komt zijn naam voor het eerst voor als meester van het Sint Lucasgilde (Compagnia di San Luca). Samen met de schilder Filippo di Giuliano bezat hij in 1480 een atelier, 'Bottega', op de Piazza San Miniato Fra le Torri. Recent is gebleken dat hij een overeenkomst was aangegaan met de houtbewerker Zanobi di Mecheruccio voor het leveren van houten panelen bestemd voor de huwelijkskisten, 'cassone'. Sellaio legde zich tegen het eind van zijn leven voornamelijk toe op het schilderen van dergelijke panelen.


Objectdetails

materiaal en techniek: olieverf op paneel
objectsoort: cassone-schildering
creditline: Verworven met de verzameling van / Acquired with the collection of: D.G. van Beuningen 1958
inventarisnummer: 2563 (OK)