La commode (Interieur met gele deur)

La commode (Interieur met gele deur) circa 1910

Kees van Dongen

Dit object is in het depot

Audio & video

Vraag maar raak

Terug

Bedankt voor uw vraag, deze is verzonden.

We streven ernaar alle vragen te beantwoorden. Maar dit zal niet altijd mogelijk zijn.

Als uw vraag beantwoord is, ontvangt u het antwoord per e-mail. De vraag en het antwoord zijn dan ook terug te zien in de Boijmans Tour.

Met vriendelijke groet,
Museum Boijmans Van Beuningen

Jules vroeg:
De spreker zegt dat het dressoir rood is op dit schilderij maar het is toch echt blauw.
Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde:
Beste Jules Snijders, de spreker zegt inderdaad dat het een donkerrood met blauw kastje is en als je goed kijkt zie je dat dit inderdaad klopt. De zijkanten van het dressoir zijn donkerrood, alleen de voorzijde is blauw van kleur. Hartelijke groeten, Rianne Schoonderbeek

Over dit kunstwerk

Van Dongen maakte veelal portretten. In dit interieur, prachtig van kleur en compositie, hangt boven het buffet het portret van z'n vrouw. In het echte schilderij staat ze tegen een felrode achtergrond. Die is hier blauw geworden. Kennelijk vond Van Dongen het rood niet harmoniƫren met het okergeel en blauw dat hij schilderde

Over de maker

Kees van Dongen

Delfshaven 1877 - Monte Carlo 1968

Cornelis Theodorus Maria van Dongen werd op 26 januari 1877 geboren in Delfshaven, dat toen nog een zelfstandig havenstadje was naast Rotterdam. De jonge Kees begon op zijn vijftiende met tekenlessen aan de huidige Willem de Kooning Academie in Rotterdam. Drie jaar later kon hij als tekenaar de kost verdienen en werkte hij voor verschillende bladen waaronder Het Rotterdamsch Nieuwsblad. In 1897 vertrok Van Dongen voor de eerste keer naar Parijs om zich daar als tekenaar verder te ontwikkelen. In zijn nieuwe woonplaats Parijs ontwikkelde Van Dongen zich van links geƫngageerde illustrator tot gevierde kunstenaar. Hij brak hier door via de avant-garde stroming het fauvisme. Van Dongen was niet alleen spraakmakend vanwege zijn eigentijdse gebruik van kleur, verf en elektrisch licht, maar ook vanwege zijn levensstijl. Zijn uitbundige atelierfeesten in de jaren twintig en dertig werden bezocht door filmsterren, beroemde politici, en kunstenaars. Wat Andy Warhol in de jaren zestig was voor New York, was Kees van Dongen vanaf de jaren twintig voor Parijs; een societykunstenaar en bohemien die de stad extra kleur en allure gaf.


Objectdetails

materiaal en techniek: olieverf op doek
objectsoort: schilderij
creditline: Schenking / Donation: Jo Zwartendijk 1936
inventarisnummer: 1188 (MK)