Twee meisjes bij een appelboom

Twee meisjes bij een appelboom 1905

Edvard Munch

Zaal 25

Audio & video

Vraag maar raak

Terug

Bedankt voor uw vraag, deze is verzonden.

We streven ernaar alle vragen te beantwoorden. Maar dit zal niet altijd mogelijk zijn.

Als uw vraag beantwoord is, ontvangt u het antwoord per e-mail. De vraag en het antwoord zijn dan ook terug te zien in de Boijmans Tour.

Met vriendelijke groet,
Museum Boijmans Van Beuningen

Johanna Nijhuis vroeg:
Heeft de bloeiende appelboom een betekenis en waar kan ik wat uitgebreidere informatie over dit schilderij vinden?
Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde:
Dag Johanna, Het bloeiende appelboompje symboliseert de onschuld van de jeugd. In de Boijmans Tour staat een kort filmpje over dit schilderij, en had je al in onze Online Collectie gekeken? collectie.boijmans.nl Hartelijke groeten, Rianne
Kosse vroeg:
Dag, Ik was vandaag in het Van Gogh-museum en daar hing een doek van Munch. De naam van het doek ben ik kwijt. Hoe valt dit te rijmen met de zin hieronder dat Twee meisjes bij een Appelboom het enige werk van Munch is dat in een Nederlands museum hangt?
Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde:
Beste Kosse, voor zover ik weet zitten er geen schilderijen van Munch in de collectie van het Van Goghmuseum, alleen werk op papier. Kan het zijn dat het schilderij dat u gezien hebt, een 'bruikleen' was? (een werk dat tijdelijk uitgeleend is door een ander museum) Misschien was het 'Kerstmis in het bordeel', 1903-1904 van het Munch Museum, Oslo? Hartelijke groeten, Rianne
Anna vroeg:
Wat zijn de afmetingen van dit schilderij? Vriendelijke groeten, Anna
Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde:
Dag Anna, de afmetingen vind je op de objectpagina op Collectie Boijmans Online onder specificaties. Groeten, Rianne Link: http://collectie.boijmans.nl/nl/object/3705
jordi vroeg:
Hoe groot is het schilderij?
Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde:
Dag Jordi, deze info vind je onder het kopje specificaties op de objectpagina op Collectie Boijmans Online! Rianne
Luna vroeg:
Was dit schilderij gemaakt met een bedoeling en / of een opdracht van iemand voor Munch?
Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde:
Beste Luna, Munch maakte dit schilderij in het Noorse vissersdorp Åsgårdstrand. Hij had daar een (vakantie) huisje en schilderde mensen uit de omgeving. Of het voortkwam uit een opdracht is niet bekend. Ook Wim Beeren, oud directeur van het Boijmans van Beuningen, is niet zeker, zo blijkt uit een radiointerview voor 'Openbaar Kunstbezit' uit 1968: ‘Ook dit schilderij heeft zijn psychologische inhoud: het toont op meesterlijke wijze de stroefheid van twee meisjes uit een dorp – van welvarende huize zo te zien aan hun fraaie zondagse kleren (…). Ze staan er in een wat linkse pose: erg afgewend van de kijker, maar dat komt natuurlijk doordat ze zich zo bekeken voelen door de man die hen voor zijn schilderij observeert. (…) Het schilderij is ongetwijfeld zeer persoonlijk en is ook in de situatie zeer door de schilder zo geordend.’ Op de website van onze collectie kun je de objectpagina van dit schilderij vinden: http://collectie.boijmans.nl/nl/object/3705/Twee-meisjes-bij-een-appelboom/Edvard-Munch . Daar vind je meer informatie over het werk. Groetjes, Jephta

Over dit kunstwerk

Twee meisjes uit het Noorse vissersdorp Åsgårdstrand stonden in 1905 model voor dit dubbelportret. Munch bezat daar een huisje en schilderde de mensen uit de omgeving. Het bloeiende appelboompje symboliseert de onschuld van de jeugd. Dit schilderij is het enige doek van Munch in een Nederlands Museum. Munch is vooral beroemd geworden met zijn sombere symbolistische werk uit de jaren 90 van de 19de eeuw, waarin eenzaamheid en doodsverlangen met broeierige seksualiteit als om de voorrang strijden. Daarmee vergeleken is dit schilderij nogal goedhartig, en de combinatie van twee jonge meisjes met een bloeiend vruchtenboompje is ook bepaald conventioneel. Radicaal is hooguit de manier van schilderen, die lang omstreden bleef.

Over de maker

Edvard Munch

Løten 1863 - Ekely 1944

Edvard Munch schilderde aanvankelijk in een naturalistische stijl. Geïnspireerd door reizen naar Parijs werden zijn werken steeds expressiever. Van 1892 tot 1908 woonde en werkte Munch in Berlijn. Een tentoonstelling met werken van Munch werd in Berlijn in 1892 gesloten omdat de intensiteit van de werken als te heftig werd ervaren. Van zijn schilderijen maakte hij ook etsen, litho's en houtsneden, waarmee hij een opleving van de houtsnede veroorzaakte in de 20ste eeuw, vooral onder de Duitse expressionisten. Na 1908 woonde Munch weer in Noorwegen en schilderde voornamelijk landschappen en portretten. Zijn omvangrijke collectie liet Munch na aan de stad Oslo die in 1963 de collectie onderbracht in het Munch Museum.


Objectdetails

materiaal en techniek: olieverf op doek
objectsoort: schilderij
creditline: Aankoop / Purchase: 1957
inventarisnummer: 2426 (MK)