De heilige Christoffel

De heilige Christoffel circa 1500

Jheronimus Bosch

Dit object is in het depot

Vraag maar raak

Terug

Bedankt voor uw vraag, deze is verzonden.

We streven ernaar alle vragen te beantwoorden. Maar dit zal niet altijd mogelijk zijn.

Als uw vraag beantwoord is, ontvangt u het antwoord per e-mail. De vraag en het antwoord zijn dan ook terug te zien in de Boijmans Tour.

Met vriendelijke groet,
Museum Boijmans Van Beuningen

kim struik vroeg:
Waarom tekende hij een naakte man die naar een bijenkorf klom????
Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde:
Dag Kim, Dat weten we eerlijk gezegd niet! Je kunt er natuurlijk allerlei redenen voor bedenken, maar er bestaat voor zover wij weten nog geen goede verklaring. Wat zou de reden kunnen zijn denk jij? Groeten, Rianne
Jorinde vroeg:
Waarom heeft de meneer een kind op zijn rug?
Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde:
Dag Jorinde, Bedankt voor je vraag. Dit is de reus Reprobus die uit naam van God reizigers over een gevaarlijke rivier brengt. Op een dag draagt hij een kind over de rivier en bezwijkt hij bijna onder zijn gewicht. Het blijkt Jezus Christus te zijn. In het filmpje in de Boijmans Tour wordt het verhaal ook uitgebreid uitgelegd! Groeten, Rianne
Martine Audenaert vroeg:
Beste, ik had graag wat meer uitleg gehad over de iconografie van de vis (forel) aan de stok van Christophorus? Alvast bedankt! Martine
Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde:
Dag Martine, helemaal zeker weten we het niet maar op dit moment denken de meeste mensen dat de vis voor Christus staat. Ook omdat hij gewond is, er loopt bloed uit, lijkt het vrij aannemelijk dat het naar de kruisdood van Christus en daarmee naar de verlossing verwijst. Hartelijke groeten, Friso Lammertse

None

Over dit kunstwerk

In een uitgestrekt landschap met allerlei merkwaardige taferelen draagt de heidense reus Reprobus een kind over de rivier. Tijdens de overtocht wordt zijn last ondraaglijk zwaar. Hij blijkt het Christuskind te torsen. Vanaf dat moment heet de bekeerde reus Christophorus, of drager van Christus, en wordt hij de beschermheilige van de reizigers.

Over de maker

Jheronimus Bosch

Den Bosch circa 1450 - Den Bosch 1516

Museum Boijmans Van Beuningen heeft, als enige museum in Nederland, diverse schilderijen van Jheronimus Bosch in de collectie. Ook bezit het museum twee tekeningen van Bosch, waaronder een van zijn mooiste: Het uilennest. Al tijdens zijn leven was Bosch een zeer gewaardeerd kunstenaar. Zijn werken bevonden zich in kunstcollecties van diverse aanzienlijke personen. Zo bezat de landvoogdes Maria van Oostenrijk een schilderij van hem en bestelde Philips de Schone, hertog van Bourgondië, in 1504 bij hem een drieluik met het laatste oordeel. Bosch werd omstreeks 1450 geboren in ’s-Hertogenbosch, de stad waarin hij zijn hele leven zou wonen en werken. Hij was afkomstig uit een echte schildersfamilie. Niet alleen zijn vader, van wie hij het vak waarschijnlijk leerde, maar ook zijn broer, neef en enkele ooms werkten in het familieatelier aan de Bossche markt. Een belangrijke opdrachtgever was de Lieve Vrouwe Broederschap. Voor de herinrichting van haar kapel in de kathedraal van Sint Jan heeft Bosch verschillende kunstwerken vervaardigd. Daarnaast adviseerde hij de Broederschap bij opdrachten aan andere kunstenaars of ambachtslieden, en beoordeelde hij soms geleverd werk. Al tijdens zijn leven kopieerden kunstenaars werken van Bosch. Ook schilderden ze in zijn stijl en verkochten ze hun schilderijen soms onder zijn naam. Kort na Bosch’ dood werden kopers gewaarschuwd voor de vele vervalsingen die in omloop waren. Wereldwijd worden nu slechts ongeveer 25 panelen als een ‘authentieke Bosch’ beschouwd. Jarenlang rekende men het schilderij De bruiloft in Kana, dat in het bezit is van het museum, tot deze groep. Na een jaarringmeting van het paneel bleek echter dat het hout pas in 1544, dus 28 jaar na het overlijden van Bosch, kan zijn gekapt. Waarschijnlijk is het paneel een kopie naar een verloren gegaan origineel van de meester zelf. Hoe aantrekkelijk Bosch’ fantasierijke schilderijen ook zijn, over de ware betekenis ervan tasten kunsthistorici vaak in het duister. Veel van zijn werken, zoals het schilderij De heilige Christophorus, tonen de meest waanzinnige werelden en figuren. Lopende vissen, demonen en monsters zijn beeldelementen die in zijn oeuvre een grote rol spelen. Bosch liet zich verschillende keren inspireren door eigentijdse bronnen, zoals het populaire Narrenschip van Sebastian Brant. In zijn werken staat vaak de zonde van de mensheid centraal. Dit is bijvoorbeeld het geval bij het beroemde paneel De marskramer. Hoewel niet alle kunsthistorici het hierover eens zijn, neemt men over het algemeen aan dat het werk het levenspad van de mens verbeeldt. De marskramer op het schilderij is dan de mens die met de zonde op zijn rug door het leven loopt en de wereldse verleidingen, zoals het bordeel op de achtergrond, moet weerstaan.


Objectdetails

materiaal en techniek: olieverf op paneel
objectsoort: schilderij
creditline: Bruikleen / Loan: Stichting Museum Boijmans Van Beuningen 1940
inventarisnummer: St 26