De kwakzalver

De kwakzalver 1652

Gerard Dou

Zaal 11

Audio & video

Vraag maar raak

Terug

Bedankt voor uw vraag, deze is verzonden.

We streven ernaar alle vragen te beantwoorden. Maar dit zal niet altijd mogelijk zijn.

Als uw vraag beantwoord is, ontvangt u het antwoord per e-mail. De vraag en het antwoord zijn dan ook terug te zien in de Boijmans Tour.

Met vriendelijke groet,
Museum Boijmans Van Beuningen

Jean vroeg:
Staat de dorre boom ook ergens symbool voor?
Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde:
Dag Jean, Dank voor deze vraag, de dorre boom staat inderdaad ergens symbool voor. De kale boom op de voorgrond verwijst naar zaken als ouderdom, ziekte en dood, en vormt een tegenstelling met de mooie, gezonde boom die we achter de kwakzalver zien. Deze tegenstelling tussen een kale en een gezonde boom is een bekend symbool. Het verwijst naar het maken van keuzes en waarschuwt dat men bij het maken van een keuze altijd behoedzaam moet zijn en moet oppassen dat de keus niet verkeerd uitvalt. De praatjes van de kwakzalver bieden hoop op een gezonde toekomst, maar de dorre boom op de voorgrond doet vermoeden dat deze toekomst er wel eens heel anders uit zou kunnen zien. Hartelijke groeten, Rianne
Coen vroeg:
Met welke materialen is dit schilderij gemaakt ???????
Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde:
Dag Coen, Op de objectpagina op Collectie Boijmans Online vind je onder specificaties de materialen. Zie http://collectie.boijmans.nl/nl/object/101467/
Sascha vroeg:
Waar zie je op het schilderij dat een portemonnee wordt gestolen?
Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde:
Dag Sascha, Helemaal duidelijk is het inderdaad niet, maar wel zit het jochie in de kleding van de oude dame, wat doet veronderstellen dat hij aan het zakkenrollen is. Wat hij precies steelt is onduidelijk maar het zou natuurlijk heel goed haar geld kunnen zijn.
Jasmijn vroeg:
Het is toch wel een beetje raar en onmogelijk dat 1 zalfje tegen zowat alles helpt?β˜ΊπŸ™Ž
Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde:
Dag Jasmijn, ja dat is misschien wel wat ongeloofwaardig he? Men wist toen natuurlijk veel minder van het menselijk lichaam dan nu, maar ook de schilder vond het ongeloofwaardig: daarom schilderde hij bijvoorbeeld een baby met vieze billen: dit zaakje stinkt! Groeten, Rianne
Louise vroeg:
Waarom deed die kwakzalver dat?
Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde:
Dag Louise, de kwakzalver is een oplichter: hij verkoopt nepzalfjes om lekker makkelijk veel geld te verdienen. Groeten Rianne
Ramsey vroeg:
Kwamen ze er achter dat het zalfje nep was?
Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde:
Dag Ramsey, ja dat weten we natuurlijk niet zeker. Soms geloven mensen zo sterk in iets dat die overtuiging sterker is dan feiten. Wat denk jij? Zouden veel mensen in deze kwakzalver blijven geloven ook al verandert het zalfje niets aan hun kwaal? Of zouden mensen op een gegeven moment toch gaan vermoeden dat ze zijn opgelicht? Groeten Rianne
Eddy vroeg:
Staat het billenwassen (baby) ook ergens symbool voor?
Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde:
Dag Eddy, De vieze billen van de baby versterken de algemene boodschap van het schilderij, namelijk: dit zaakje (oftewel de kwakzalverpraktijken) stinkt! Hartelijke groeten, Rianne
Kelly vroeg:
Is er iets bekend over het pamflet dat op de muur hangt met daarop 'kermis'? Was daar al sprake van destijds?
Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde:
Dag Kelly, de kermis waar het hier op dit 17de-eeuwse schilderij over gaat was een anders soort kermis dan dat wij nu kennen. Het was eigenlijk een feest in de open lucht met muziek, eten en drinken. De kermis was een kans om van alles te zien en leren. Ook was er van alles te koop op de kermis, maar de artikelen waren vaak van slechte kwaliteit of gewoon nep. Kermissen trokken kwakzalvers als deze op het schilderij, omdat er veel publiek was om hun stinkende handeltje aan te verkopen. Groeten, Tanja van Oostrum

Over dit kunstwerk

Op dit grote paneel situeert fijnschilder Dou het optreden van een kwakzalver tijdens een jaarmarkt voor de stadspoort van Leiden. Op de tafel zit een aapje, dat wil zeggen: het publiek staat voor aap. Oftewel de boodschap van het schilderij luidt: laat je niet beetnemen. De schilder zelf leunt uit het raam achter de kwakzalver.

Over de maker

Gerard Dou

Leiden 1613 - Leiden 1675

Gerard Dou was tussen 1628 en 1631/2 in de leer bij Rembrandt. Toen Rembrandt Leiden verliet in 1631/32 bleef Dou er wonen en werken. Hij schilderde voornamelijk kleine en zeer verfijnde taferelen uit het dagelijks leven. Hij werd een van de grondleggers van de Leidse fijnschilderkunst. In zijn tijd was hij al een van de best betaalde kunstenaars, en ook in latere tijden bleef zijn werk populair.


Objectdetails

materiaal en techniek: olieverf op paneel
objectsoort: schilderij
creditline: Bruikleen / Loan: Stichting Museum Boijmans Van Beuningen 1939
inventarisnummer: St 4