Abraham del Court en zijn echtgenote Maria de Kaersgieter

Abraham del Court en zijn echtgenote Maria de Kaersgieter 1654

Bartholomeus van der Helst

Dit object is in het depot

Audio & video

Vraag maar raak

Terug

Bedankt voor uw vraag, deze is verzonden.

We streven ernaar alle vragen te beantwoorden. Maar dit zal niet altijd mogelijk zijn.

Als uw vraag beantwoord is, ontvangt u het antwoord per e-mail. De vraag en het antwoord zijn dan ook terug te zien in de Boijmans Tour.

Met vriendelijke groet,
Museum Boijmans Van Beuningen

Sabine (7) en Roos (6) vroeg:
Waarom kijkt de mevrouw niet naar de mijnheer, en de mijnheer wel naar de mevrouw?
Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde:
Dag Sabine en Roos, Wat een leuke vraag! Helaas weten we niet zeker waarom de schilder dit heeft gedaan. Misschien vond hij het saai om zowel de man als de vrouw recht naar voren te laten kijken? De afbeelding wordt dan wat stijver natuurlijk dus misschien laat hij de man naar vrouw kijken om de houding van de twee figuren wat spannender te maken? Groeten, Rianne
izan di yamak vroeg:
waar gaat het kunstwerk over ??
Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde:
Dag Izan, Als je het werk op tour.boijmans.nl en collectie.boijmans.nl opzoekt vind je wat meer informatie over het werk en een leuk filmpje! Groeten Rianne
Rosa vroeg:
Waren ze verplicht om te trouwen?
Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde:
Dag Rosa, Bedankt voor je vraag! In de 17de eeuw had er een belangrijke verandering plaatsgevonden. De katholieke kerk zag voortplanting altijd als belangrijkste functie van het huwelijk, maar onder invloed van de Reformatie (de opkomst van het Protestante geloof) werden 'liefde en vriendschap' de basis voor een huwelijk. In de 16de eeuw was het nog het recht en de plicht van ouders om een geschikte partner voor hun dochter te vinden, maar in de 17de eeuw werd hier al soepeler over gedacht. Ouders mochten hun kinderen niet dwingen tot een huwelijk waar ze het niet mee eens waren, maar andersom mochten kinderen ook geen huwelijk aangaan waartegen de ouders zich uitgesproken hadden. De ouderlijke invloed was dus nog vrij sterk en een verhulde vorm van uithuwelijken was mogelijk, maar langzamerhand kwam er meer ruimte voor een persoonlijke keuze van huwelijkspartners. Denk jij dat de afgebeelde man en vrouw verliefd op elkaar zijn of niet? En waarom denk je dat?
Kiki vroeg:
Waarom is het zo donker?
Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde:
Dag Kiki, bedankt voor je vraag. Waarom denk je zelf dat het schilderij zo donker is? De luxueuze materialen van de witte jurk steken wel extra mooi af tegen de zwarte achtergrond en de zwarte kleding van de man vind je ook niet? Groeten, Rianne
Anna vroeg:
Het ziet er zo zielig uit hoe kan dat?
Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde:
Dag Anna, misschien vind je het er wat zielig uit zien omdat ze niet lachen? In de 17de eeuw was het namelijk niet netjes om te lachen in een portret. Groeten, Rianne
Monique Lindenbergh vroeg:
Wanneer komt dit schilderij weer uit het depot? Ik mis dit topstuk.
Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde:
Beste Monique, wat vervelend om te horen dat je dit werk zo mist. Het goede nieuws is dat het niet in depot is, maar uitgeleend aan het Museum of Fine Arts in Boston, en het Nelson-Atkins Museum in Kansas. Dus op dit moment kunnen mensen aan de andere kant van de wereld van dit topstuk genieten. Naar verwachting hangt het schilderij in juni 2016 weer bij ons op zaal. Hartelijke groeten, Rianne

Over dit kunstwerk

Van der Helst was een veelgevraagd portretschilder. In dit monumentale dubbelportret bewijst de meester zich door de realistische weergave van gezichten en stoffen. Opdrachtgever voor dit huwelijksportret was de Amsterdamse lakenkoopman Abraham del Court. Hij draagt een zwart satijnen kostuum en zijn vrouw Maria is gekleed in een zilverwitte Franse satijnen jurk.

Over de maker

Bartholomeus van der Helst

Haarlem 1613 - Amsterdam 1670

Bartholomeus van der Helst schilderde voornamelijk portretten en groepsportretten van gegoede burgers, kooplieden en regenten. Hij ontving zijn opleiding bij de Amsterdamse portrettist Nicolaes Eliasz. In 1636 vestigde hij zich in Amsterdam. Zijn vroegst gedateerde werk is het groepsportret van de regenten van het Walenweeshuis uit 1637. Van der Helsts kleurige, luchthartige stijl sloot aan bij de veranderende mentaliteit van de Amsterdamse gegoede burgerij. Na de Vrede van Munster in 1648 profiteerde deze elite van de bloeiende handel en zeevaart in de 17de eeuw. In tegenstelling tot vorige generaties toonden ze meer hang naar luxe en uiterlijk vertoon. Deze kooplieden wensten dat hun status en aanzien op hun portretten weergegeven werd. De expressieve, verfijnde portretten van Van der Helst waren dan ook zeer geliefd, vanwege hun treffende gelijkenis, weloverwogen compositie en gevoel voor details.


Objectdetails

materiaal en techniek: olieverf op doek
objectsoort: schilderij
creditline: Aankoop / Purchase: 1866
inventarisnummer: 1296 (OK)