De toren van Babel

De toren van Babel circa 1565

Pieter Bruegel (I)

Zaal 06

Audio & video

Vraag maar raak

Terug

Bedankt voor uw vraag, deze is verzonden.

We streven ernaar alle vragen te beantwoorden. Maar dit zal niet altijd mogelijk zijn.

Als uw vraag beantwoord is, ontvangt u het antwoord per e-mail. De vraag en het antwoord zijn dan ook terug te zien in de Boijmans Tour.

Met vriendelijke groet,
Museum Boijmans Van Beuningen

hannah vroeg:
Blijven alle schilderijen hier altijd hangen of wisselt de collectie?
Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde:
Dag Hannah, De presentatie van de collectie wisselt meestal eens per 2 / 3 jaar. De topstukken - zoals De toren van Babel - proberen we natuurlijk zoveel mogelijk te laten zien, maar eens in de zoveel tijd vernieuwen we de hele presentatie. Zo proberen we onze collectie zo goed mogelijk aan het publiek te presenteren! Groeten, Rianne
Tristan vroeg:
Wie is de oprichter van dit museum?
Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde:
Beste Tristan. Mijnheer Boijmans heeft in 1849 zijn kunstverzameling geschonken aan de gemeente Rotterdam. De gemeente heeft er vervolgens een museum voor gebouwd.Dat is het gebouw waar je nu in staat, toen heette het 'Museum Boymans'. De Toren van Babel, waar je nu bij staat, is bijna honderd jaar later, in 1958 geschonken door Mijneer D.G. van Beuningen. Hij heeft toen zoveel aan het museum gegeven (zoals het Portret van Armand Roulin, wat door Van Gogh geschilderd is) dat er besloten werd om zijn naam aan het museum toe te voegen. Sindsien heet het Museum Boijmans Van Beuningen. Groeten, Lotte
Dagmar vroeg:
Hoe oud is het museum precies?
Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde:
Dag Dagmar, Museum Boijmans Van Beuningen is een van de oudste musea van Nederland. In 1849 laat de jurist Boijmans zijn kunstverzameling na aan de stad Rotterdam. Hij stelt hiervoor als voorwaarde dat de gemeente voor passende huisvesting zorgt. Op 3 juli 1849 opent Museum Boymans in het tegenwoordige Schielandshuis. Met de verwerving van de collectie Van Beuningen in 1958 wordt de naam van het museum uitgebreid. In 1935 wordt het huidige museumgebouw geopend, een monumentaal pand gebouwd door stadsarchitect Van der Steur. Het gebouw overleeft de bombardementen in 1940 en breidt in de loop der jaren nog meerdere malen uit. Groeten, Rianne
Jorinde vroeg:
Uit welk land komt Pieter Bruegel?
Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde:
Dag Jorinde, Bedankt voor deze vraag. Helaas is hier geen simpel antwoord op te geven. We weten heel weinig van Pieter Bruegel en er bestaat nog altijd onduidelijkheid over zijn exacte geboorteplaats. Karel van Mander vermeldde in zijn “Schilder-boeck’ (verschenen in 1604) dat Pieter “is geboren niet wijt van Breda, op een Dorp, gheheeten Brueghel, welcks naem hy met hem ghedraghen heeft, en zijn naecomelinghen ghelaten”. Maar nu waren er in die tijd 2 'Breda's: de plaats in Noord-Brabant, en het plaatsje 'Bree' in (Belgisch) Limburg, dat toen in het Latijn ook Breda heette. En het toeval wil dat bij beide 'Breda's' plaatsen in de buurt liggen die het 'Brueghel' zouden kunnen zijn waar Van Mander het over heeft. Kortom: we weten nog steeds niet zeker waar Brueghel precies geboren is. Bovendien bestond in die tijd Nederland nog niet zoals we dat nu kennen. Groeten Rianne
Evi vroeg:
Wat zijn die hoge poorten?
Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde:
Dag Evi, Bruegels toren van Babel lijkt ontzettend op het Colosseum in Rome, ken je dat? Daar zitten ook allemaal van die hoge poorten in. Die dienden als in- en uitgangen. Het zou goed kunnen dat de schilder dat gebouw als voorbeeld heeft genomen voor dit schilderij. Bovendien is het woord Babel verwant aan het Babylonische Bab-Iloe: Poort van God. En dat is natuurlijk precies wat de mensen met deze toren wilden: een poort naar God bouwen. Groeten, Rianne
piet vroeg:
Waarom schilderde hij de toren aan zee? Alleen voor het mooi of zit daar ook een betekenis achter?
Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde:
Beste Piet, Dank voor deze vraag. Babel is de Bijbelse naam voor Babylon, een stad die zich in het huidige Irak aan de rivier de Eufraat bevond. Door de toren aan een haven te plaatsen ontstaat er bovendien veel ruimte voor het afbeelden van allerlei bedrijvigheid en de aanvoer van materialen. Verder wordt er ook wel gesuggereerd dat de toren een symbool is voor Antwerpen, dus dat is ook een mogelijke verklaring voor het water. Met vriendelijke groet, Rianne Schoonderbeek
rob vroeg:
Wie had Bruegel opdracht gegeven om de Toren van Babel te schilderen?
Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde:
Dag Rob, Helaas weten we niet waarom Bruegel dit schilderij schilderde, en dus ook niet wie hem eventueel hiertoe de opdracht had gegeven. Groeten Rianne
Hanne vroeg:
Wat deed god?
Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde:
Op dit beroemde schilderij verbeeldt Bruegel het bijbelverhaal over de overmoed van de mens, die een toren tot in de hemel wilde bouwen. God strafte de mensen daarvoor met de Babylonische spraakverwarring: doordat de mensen elkaar niet meer begrepen, konden ze de toren niet afbouwen.
Norah vroeg:
Konden de mensen die helemaal bovenaan die toren werkte, wel genoeg zuurstof krijgen?
Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde:
Dag Norah, wat een leuke vraag! Ik denk dat ze in dit verhaal gewoon konden ademen, want ademnood was niet de reden dat de toren niet afgebouwd werd. Volgens het bijbelse verhaal werd de toren niet afgebouwd omdat God ervoor zorgde dat de mensen verschillende talen spraken en elkaar dus niet meer konden verstaan.
Vera vroeg:
Waarom is de bovenkant van de toren rood?
Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde:
Dag Vera, Bedankt voor deze leuke vraag! De toren is aan de bovenkant rood omdat dat deel nog maar kort geleden gebouwd is. De bovenkant is nieuwer dan de onderkant. De bakstenen zijn daar dus nog helderrood, terwijl de bakstenen aan de onderkant al verweerd zijn. Rianne
Noah vroeg:
Vraagje, is dit nummer voor deze collectie geschreven, en zo ja, zijn er meer nummers voor het museum gemaakt?
Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde:
Dag Noah, Ja deze liedjes zijn speciaal voor dit werk gemaakt. We hebben een kindertour waarin Simon Sorgheloos kinderen meeneemt op een muzikale tour langs de werken. We hebben bovendien een muziektour. Daarin is onder andere het nummer van Villeneuf te beluisteren. Zij maakten dit nummer in het kader van het project Art Rocks. Groeten, Rianne
vroeg:
Hoe kon die schilder die kleine mensen tekenen/schilderen
Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde:
Met heel veel oefening en een heel klein kwastje! Knap he?
Chaimae vroeg:
Hoe kennen we dit verhaal? Is dat verteld door de schrijver zelf?
Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde:
Dag Chaimae, dit verhaal komt uit de bijbel! Groeten, Rianne
Renno kers vroeg:
Hoe hoog was de toren van Babel toen ze nieuwe talen kregen
Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde:
Dag Renno, dat vertelt het verhaal niet precies. Maar ze waren bijna bij de hemel dus de toren moet heel hoog geweest zijn! Rianne
Nicky vroeg:
Ik moet een paper schrijven over dit schilderij en ik vroeg me af of het schilderij nog in de originele lijst zit?
Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde:
Dag Nicky, nee het werk zit niet meer in de originele lijst. Groeten Rianne
Nicky vroeg:
Wat is er bekend over de herkomst van dit schilderij?
Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde:
Beste Nicky, dank voor deze vraag. Heb je de tekst over 'De toren van Babel' op de verdiepingspagina van Collectie Boijmans Online al gelezen? Daar wordt uitgebreider ingegaan op de herkomstgeschiedenis van het schilderij. Hier de link: http://collectie.boijmans.nl/nl/in-depth/bruegels-toren-van-babel. Hartelijke groeten, Rianne
Marijn vroeg:
Waarom is het schilderij zo donker en somber geschilderd?
Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde:
Dag Marijn, wanneer je de tekst leest op Collectie Boijmans Online zie je dat dit schilderij gaat over een straf van God. Daarom zal Bruegel misschien gekozen hebben voor de ietwat donkere, onheilspellende wolken in de lucht. Maar ik vind zelf het schilderij eigenlijk helemaal niet zo donker. Een plaatje op een computer ziet er natuurlijk ook altijd anders uit dan het echte schilderij, misschien ligt het daaraan? Ik ben benieuwd: waarom vind jij het donker en somber? Groeten, Rianne
John vroeg:
Wat zijn die witte en rode verticale banen aan de linkerkant van de toren?
Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde:
Dag John, dat zijn sporen van de rode bakstenen en het kalk dat omhoog wordt getakeld als bouwmateriaal. Groeten, Rianne
jamie vroeg:
Wat betekent babylonische spraakverwaaring
Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde:
Ha Jamie, het gezegde 'een Babylonische spraakverwarring' slaat op een situatie waarin iedereen door elkaar heen praat, terwijl niemand elkaar echt verstaat of naar elkaar luistert. Het verhaal achter het spreekwoord kun je lezen op onze speciale pagina over 'De toren van Babel': http://collectie.boijmans.nl/nl/verhalen/bruegels-toren-van-babel. Groetjes, Tanja van Oostrum
jamie vroeg:
wie schilderde de toren van babel
Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde:
Hoi Jamie, je kunt alle informatie over dit kunstwerk vinden op de objectpagina op Collectie Boijmans Online. Daar zie je bijvoorbeeld dat het werk geschilderd is door Pieter Bruegel. 'De toren van Babel' is voor ons museum zo bijzonder dat we er nóg een pagina aan hebben gewijd, deze is hier te vinden: http://collectie.boijmans.nl/nl/verhalen/bruegels-toren-van-babel. Groetjes, Tanja van Oostrum
Marit vroeg:
Waaraan kun je zien dat het schilderij niet in Irak maar in Nederland of België is geschilderd?
Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde:
Dag Marit, ik weet niet of je dat per se ergens aan kunt zien, maar we weten dat Bruegel niet in Irak is geweest. Groeten, Rianne
Julia vroeg:
Is dit een typisch thema voor deze schilder?
Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde:
Hoi Julia, bekende werken van Pieter Bruegel de Oude zijn landschappen, waarin meestal het boerenleven is afgebeeld. Later in zijn leven schildert hij meer figuurstukken met godsdienstige, belerende of satirische onderwerpen. Ook dit schilderij heeft duidelijk een bijbelse boodschap, die gaat over de hoogmoed van de mens (Genesis 11:1-9). Meer hierover kun je lezen op onze speciale objectpagina: http://collectie.boijmans.nl/nl/verhalen/bruegels-toren-van-babel. Bruegel heeft de Toren van Babel meerdere keren geschilderd. Een ander exemplaar bevindt zich in het Kunsthistorisches Museum Wien. Groeten, Tanja
Ralph Slagter vroeg:
Wat is het oudste schilderij dat jullie hebben?
Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde:
Dat is inv. 2558 (Christus aan het kruis), het heette altijd 13de-eeuws te zijn, maar mogelijk is het vroeg 14de-eeuws. Mogelijk komt het uit Kreta-Venetië. Maar het is een moeilijk geval. Oud dus wel in ieder geval! Hier vind je het: http://collectie.boijmans.nl/nl/object/3863/Christus-aan-het-kruis/Anoniem. Groeten, Friso Lammertse
Joep arts vroeg:
Waarom is het lastig om Bruegel bij een stijl te plaatsen?
Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde:
Dag Joep, nu het is maar wat je een stijl noemt. Kunsthistorici hebben die altijd ook maar bedacht en in de tijd van Bruegel is Frans Floris de meest succesvolle kunstenaar, althans wat aantal leerlingen en officiële opdrachten betreft. Door die vele leerlingen heeft hij veel school gemaakt en dat wordt dan algemeen beschouwd als de meest gangbare stijl rond 1550. Hij is een soort Nederlandse variant op Michelangelo (zonder diens talent te hebben). Bruegel heeft een hele andere thematiek en heeft weinig op met de vormentaal van Michelangelo c.s. dus daarom past hij niet binnen de meest gangbare stijl op dat moment. Maar er zijn andere schilder waar hij best veel weg van heeft (Zie bijvoorbeelde de Brunswijkse monogrammist, Pieter Balten etc.) Hartelijke groeten, Friso Lammertse

Over dit kunstwerk

Op dit beroemde schilderij verbeeldt Bruegel het bijbelverhaal over de overmoed van de mens, die een toren tot in de hemel wilde bouwen. God strafte daarvoor met de Babylonische spraakverwarring. Het immense bouwwerk reikt tot in de wolken. Talloze mensen bevinden op en rond het gebouw. Breugel liet zich voor zijn toren uit de oudheid inspireren door de Romeinse arena, het Colosseum. In het Kunsthistorisches Museum in Wenen hangt een ander schilderij van Bruegel met dit onderwerp.

Over de maker

Pieter Bruegel (I)

Brueghel circa 1526/1530 - Brussel 1569

Pieter Bruegel werd omstreeks 1525 geboren, waarschijnlijk in of bij Breda. Vanaf 1551 werkte hij in Antwerpen, destijds één van de de belangrijkste steden van West-Europa. In 1552 of 1553 reisde hij via Frankrijk naar Italië, tot aan Sicilië. Na 1560 ging hij in Brussel werken, waar hij trouwde met de dochter van zijn vermoedelijke leermeester Pieter Coecke van Aelst. Aanvankelijk maakte hij vooral landschappen, maar later overheersten de figuurstukken met godsdienstige, belerende of satirische onderwerpen. Door de laatste twee onderwerpen verwierf hij de bijnaam 'Boeren Bruegel'. Pieter Bruegel de Oude was de stamvader van een schildersdynastie waarvan zijn zonen Pieter Brueghel de Jonge, genaamd 'Helse Breughel', Jan Brueghel de Oude, genaamd 'Fluwelen Brueghel', en zijn kleinzonen Jan Brueghel de Jonge en David Teniers de Jonge deel uitmaken.


Objectdetails

materiaal en techniek: olieverf op paneel
objectsoort: schilderij
creditline: Verworven met de verzameling van / Acquired with the collection of: D.G. van Beuningen 1958
inventarisnummer: 2443 (OK)