Damesportret

Damesportret 1829

Jan Adam Kruseman

Zaal 19

Audio & video

Vraag maar raak

Terug

Bedankt voor uw vraag, deze is verzonden.

We streven ernaar alle vragen te beantwoorden. Maar dit zal niet altijd mogelijk zijn.

Als uw vraag beantwoord is, ontvangt u het antwoord per e-mail. De vraag en het antwoord zijn dan ook terug te zien in de Boijmans Tour.

Met vriendelijke groet,
Museum Boijmans Van Beuningen

Ole vroeg:
Hoe heet deze dame
Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde:
Dag Ole, Bedankt voor je vraag, helaas is deze dame niet geïdentificeerd. Haar naam weten we dus niet. Wat vind jij een passende naam? Groeten, Rianne
Jorden(9) vroeg:
Had die vrouw echt bling bling
Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde:
Dag Jorden, De vrouw heeft oorbellen in en een ring om. Maar naast deze letterlijke 'bling bling' heeft ze ook haar mooiste kleren aangetrokken. Ze volgt de laatste Parijse mode met haar aparte hoofddeksel, mooie sjaal en jurk met grote mouwen. Alleen de dames uit de rijke klasse konden de Parijse ontwikkelingen op de voet volgen. Zo zag de bling bling van de 19de eeuw er dus uit!
lea vroeg:
Waarom draagt ze haar trouwring om haar duim?
Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde:
In de 17de eeuw ontstond een mode waardoor vrouwen de trouwring soms om hun wijsvinger of zelfs om hun duim droegen.
Chase vroeg:
Waren er in die tijd ook vrouwen die niet dik waren?
Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde:
Dag Chase, Ja natuurlijk waren er ook vrouwen die niet dik waren. Veel mensen waren arm en hadden honger. Daarom werden dikke vrouwen ook zo mooi gevonden: dat was een teken van rijkdom. Groeten Rianne
vroeg:
Waarom is ze zo dik
Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde:
Tot het einde van de 19de eeuw waren volle vrouwen het schoonheidsideaal. Eerst lag de nadruk op buik en heupen, later verschoof de nadruk naar borsten en billen. Een dikke vrouw is een vruchtbare vrouw. Pas aan het einde van de 19de eeuw vermindert die symbolische nadruk op de vruchtbaarheid van de vrouw en ontstaat er een slanker lichaamsideaal. De elite ziet het als een teken van verfijning en beschaving wanneer er met mate wordt gegeten, een cultuur van fijnproevers. De vrouw in dit schilderij uit de 19de eeuw beantwoordt duidelijk aan het vollere lichaamsideaal.
Stach vroeg:
Waarom heeft ze zulke grote borsten?
Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde:
Dag Stach, tot het einde van de 19de eeuw waren volle vrouwen het schoonheidsideaal. Eerst lag de nadruk op buik en heupen, later verschoof de nadruk naar borsten en billen. Pas aan het einde van de 19de eeuw ontstaat er een slanker lichaamsideaal. De elite ziet het dan als een teken van verfijning en beschaving wanneer er met mate wordt gegeten, een cultuur van fijnproevers. De vrouw in dit schilderij uit de 19de eeuw beantwoordt duidelijk aan het vollere lichaamsideaal. Hartelijke groeten, Rianne
Victoria vroeg:
Heeft ze haar achter haar hoed?
Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde:
Dag Victoria, ik denk zelf van wel, maar wat denk jij? En waarom? Groeten, Rianne
Livi vroeg:
Gaat ze dan niet sneller dood omdat ze zo dik is of maakt dat niks uit?
Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde:
Dag Livi, Echt gezond was haar postuur inderdaad niet. Mensen werden in die tijd ook niet zo oud als nu. In de 19e eeuw worden echter wel grote stappen gemaakt op het gebied van gezondheid en hygiëne. Rond 1850 ligt de gemiddelde levensverwachting nog onder de 40 jaar, terwijl aan het einde van de 19de eeuw de levensverwachting al is gestegen tot bijna 50 jaar. Er worden belangrijke wetenschappelijke ontdekkingen gedaan, zoals de ontdekking van de bacterie. Er ontstaat bovendien kritiek op strakke korsetten (zoals deze dame ook draagt), en er wordt gepleit voor losser vallende kleding voor kinderen, zodat ze zich makkelijker kunnen bewegen. Groeten, Rianne
Dexters vroeg:
Waarom nephaar?
Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde:
Dag Dexter, waarschijnlijk was het haar van deze dame van zichzelf niet mooi genoeg. Om dit modieuze kapsel te creëren gebruikte ze dus nephaar. Een voorbeeld van 19de-eeuwse extensions! Groeten, Rianne
Boas vroeg:
Trokken alleen rijke mensen dit aan?
Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde:
Dag Boas, ja dat klopt. Alleen rijke mensen konden zich zo'n outfit volgens de laatste mode veroorloven. Groeten, Rianne

Over dit kunstwerk

Kruseman was de societyschilder van de Hollandse romantiek. De dames die hij portretteerde behoorden tot de rijke klasse die de nieuwste ontwikkelingen in de Parijse mode op de voet volgde. Kruseman schilderde hun modieuze kapsels, hoeden, shawls en accessoires tot in detail, op een wijze die nu haast karikaturaal lijkt, maar dat toentertijd zeker niet was.

Over de maker

Jan Adam Kruseman

Haarlem 1804 - Haarlem 1862

Jan Adam Kruseman schreef zich op 15-jarige leeftijd in op de Tekenacademie en kreeg daar les van zijn neef Cornelis Kruseman. Tussen 1822 en 1824 was Kruseman werkzaam in Brussel en Parijs. Hij schilderde historische en religieuze stukken, maar is vooral bekend geworden met portretten. Hij portretteerde de adel en gegoede burgerij, maar ook de Koninklijke familie. Eén van Krusemans leerlingen was de schilder Josef Israëls.


Objectdetails

materiaal en techniek: olieverf op doek
objectsoort: schilderij
creditline: Schenking / Donation: H.W Twiss, P.M. Twiss-Martini Buys 1935
inventarisnummer: 1426 (OK)