Tête otorhinologique de Vénus (Otorhinologische kop van Venus)

Tête otorhinologique de Vénus (Otorhinologische kop van Venus) 1964 (1970)

Salvador Dalí

Dit object is in het depot

Audio & video

Vraag maar raak

Terug

Bedankt voor uw vraag, deze is verzonden.

We streven ernaar alle vragen te beantwoorden. Maar dit zal niet altijd mogelijk zijn.

Als uw vraag beantwoord is, ontvangt u het antwoord per e-mail. De vraag en het antwoord zijn dan ook terug te zien in de Boijmans Tour.

Met vriendelijke groet,
Museum Boijmans Van Beuningen

Loes vroeg:
Venus is een god, misschien hoorde het wel. Goden hebben toch meestal iets speciaals?
Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde:
Dag Loes, In verhalen over Venus wordt nooit genoemd dat haar neus en oor op de verkeerde plek zaten. Maar niemand weet natuurlijk precies hoe een god eruit ziet, dus wie weet wist Dalí wel meer dan wij...
' vroeg:
Eigenlijk is het geen vraag maar een opmerking ;) Als je nu het oor met de neus verwisselt staat het oor de verkeerde kant op '!
Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde:
Dat klopt, maar als je het oor weer omdraait staat hij wel de goede kant op, maar wel op z'n kop!
Bosz vroeg:
Waarom maakt Dalí zulke grappige beelden? Was hij een beetje gek?
Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde:
Dag Boaz, ja een klein beetje gek was Dalí wel! Hij hield van vreemde dingen die hij zag in dromen, van extravagantie, luxe, rare kleding en hij liet zijn fantasie de vrije loop. Op ARTtube.nl staan een paar leuke video's over Dalí, bijvoorbeeld: http://arttube.nl/nl/video/Boijmans/Dali_Rotterdam. Groeten, Rianne
Chase vroeg:
Wat vond hij leuk aan fantasiedingen maken?
Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde:
Dag Chase, Dalí liet zich inspireren door het onderbewustzijn en de dromenwereld. Hij hield van vreemde dingen, extravagantie, luxe en hij fantaseerde er inderdaad lustig op los. Waarom denk jij dat hij het zo leuk vond om te fantaseren?
James vroeg:
Waarom is het beeld vernoemt naar een god?
Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde:
Dag James, omdat Dalí voor dit beeld een afgietsel heeft gemaakt van een klassieke buste van de godin Venus. Groeten, Rianne
Dexters vroeg:
Wie had dat eerste schilderij gemaakt waar het nog niet was gewisseld hoe heet hij
Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde:
Dag Dexter, Dalí heeft niet een schilderij maar een sculptuur als uitgangspunt genomen voor dit werk. Het is gebaseerd op een afgietsel van de sculptuur Venus van Milo, die in het Parijse museum het Louvre te zien is. Dit beeld is waarschijnlijk gemaakt door Alexandros van Antioch, ergens tussen 130 en 100 voor Christus. Groeten, Rianne
Lex vroeg:
Hoort het beeld dan met zijn neus en ruikt hij met zijn oor?
Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde:
Dag Lex, ja dat zou heel goed kunnen! We weten het niet zeker, wat denk jij?
Norah vroeg:
Waarom had Dali eigenlijk zo'n puntige snor?
Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde:
Dag Norah, Bedankt voor deze vraag. Salvador Dalí was zich heel erg bewust van zijn 'imago'. Hij droeg rare kleren, deed vreemde dingen, en deze opvallende snor sluit hier natuurlijk mooi bij aan.
Tijmen vroeg:
Waarom maakt hij zo iets raars? Ik weet dat kunstenaars zijn fantasie wil gebruiken, maar waarom eigenlijk?
Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde:
Dag Tijmen, dankjewel voor je vraag! Dali zelf zei hierover: 'Ik probeer fantastische dingen te scheppen, magische dingen, dingen zoals in een droom. De wereld heeft meer fantasie nodig. Onze beschaving is te mechanisch. Wij kunnen het fantastische werkelijkheid laten worden, en dan is het meer werkelijkheid dan wat eigenlijk bestaat.' Zonder fantasie is de wereld misschien wel heel saai en voorspelbaar, denk je niet? Groeten, Rianne

Over dit kunstwerk

Dalí maakte van een afgietsel van een antieke buste van de godin Venus een eigen, typisch surrealistisch werk. Door de neus en het oor van de kop te verwisselen, maakte hij het onmogelijke tot werkelijkheid. Dit beeld is een reconstructie door het museum van het oorspronkelijke beeld uit 1964. Het werd met toestemming van de kunstenaar in 1970 vervaardigd, het jaar dat in Rotterdam een grote Dalí tentoonstelling plaatsvond.

Over de maker

Salvador Dalí

Figueras 1904 - Figueras 1989

Salvador Dalí leerde tijdens zijn studie in Madrid de schrijver André Breton kennen, de grondlegger van de surrealistische beweging. In 1924 schreef Breton het eerste surrealistische manifest, waarin de psychoanalyse van Sigmund Freud een sleutelrol vervulde. Dalí zag in de psychoanalyse, de leer van het onderbewustzijn, en de droomwereld zijn belangrijkste inspiratiebron. In 1927/28 was Dalí in Parijs, waar hij deel uit ging maken van de avant-garde. Na een verblijf in de Verenigde Staten, vestigde Dalí zich in zijn geboortedorp Figueras in Spanje. Zijn bekendste werken zijn de schilderijen uit de jaren 30. Maar Dalí maakte ook tekeningen, collages, foto's, films, modeontwerpen en theaterdecors. In 1970 organiseerde Museum Boijmans Van Beuningen voor het eerst een grote overzichtstentoonstelling van zijn werk. In 2007 was tijdens de tentoonstelling 'Alles Dalí' een overzicht te zien van Dalí's werk voor commerciële opdrachtgevers, het theater en filmmakers.


Objectdetails

materiaal en techniek: gips
objectsoort: sculptuur
creditline: Aankoop / Purchase: 1970
inventarisnummer: BEK 1466 (MK)