Couple aux têtes pleines de nuages (Een paar met het hoofd vol wolken)

Couple aux têtes pleines de nuages (Een paar met het hoofd vol wolken) 1936

Salvador Dalí

Dit object is in het depot

Audio & video

Vraag maar raak

Terug

Bedankt voor uw vraag, deze is verzonden.

We streven ernaar alle vragen te beantwoorden. Maar dit zal niet altijd mogelijk zijn.

Als uw vraag beantwoord is, ontvangt u het antwoord per e-mail. De vraag en het antwoord zijn dan ook terug te zien in de Boijmans Tour.

Met vriendelijke groet,
Museum Boijmans Van Beuningen

Bo vroeg:
Wat betekent dit schilderij?
Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde:
Hoi Bo! Ik ben eigenlijk heel benieuwd wat jij zelf ziet als je naar dit schilderij kijkt... Groeten, Rianne
Jeroen vroeg:
Ik ben op zoek naar een reproductie van dit werk. Heeft Boijmans deze ook als poster te koop?
Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde:
Beste Jeroen, op dit moment nog niet, maar het is de bedoeling dat deze er wel is tegen de tijd dat Gek van surrealisme opent (11 februari). Mvg, Dik de Vries
jacques vroeg:
Is er al een reproductie (mogelijk met passende lijst} van dit werk? En is dit werk terug van de reis in februari?
Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde:
Beste Jacques, we hebben een ansichtkaart van dit werk, deze is te koop in de museumwinkel. Het schilderij is inmiddels inderdaad terug en momenteel te zien in Gek van surrealisme (tm 28 mei 2017). Groeten, Rianne
gael vroeg:
Waarom schilderde hij zo vaak het schilderij van Millet? Waarom vond hij dat zo'n belangrijk schilderij?
Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde:
Beste Gael, Dalí had inderdaad een langdurige obsessie met het werk ‘Het Angelus’ van Jean-François Millet, dat hij zag als monument van seksuele onderdrukking. Dalí was zich ervan bewust dat 'Het Angelus' alom beschouwd werd als een heilige afbeelding en gebruikte de gebogen figuren als symbolen van zijn tegen-realiteit. Voor Dalí diende het vrome onderwerp van het schilderij slechts als vermomming voor een verdorven, instinctieve energie die hij als waarlijk poëtisch zag. Net als andere surrealisten verkoos Dalí passie boven beheersing, verlangen boven beteugeling daarvan en de erotische kracht van het onderbewuste boven het koele verstand. De figuren van 'Het Angelus' komen voor in een verschillende schilderijen van Dalí, bijvoorbeeld ‘Gala and the Angelus of Millet Immediately Preceding the Arrival of the Conic Anamorphoses’ uit 1933 en ‘Portret van Gala’ uit 1935. Groetjes, Tanja.

Over dit kunstwerk

De portretten van dit paar, Dalí en zijn vrouw Gala, worden gevormd door de contouren van de lijsten. De compositie van dit werk - de stand van de hoofden - ontleende Dalí aan het populaire schilderij 'Het Angelus' van de door hem bewonderde Franse schilder Jean-François Millet. Het toont een boer en boerin in gebed op hun akker. Dalí en Gala hebben dezelfde houding aangenomen.

Over de maker

Salvador Dalí

Figueras 1904 - Figueras 1989

Salvador Dalí leerde tijdens zijn studie in Madrid de schrijver André Breton kennen, de grondlegger van de surrealistische beweging. In 1924 schreef Breton het eerste surrealistische manifest, waarin de psychoanalyse van Sigmund Freud een sleutelrol vervulde. Dalí zag in de psychoanalyse, de leer van het onderbewustzijn, en de droomwereld zijn belangrijkste inspiratiebron. In 1927/28 was Dalí in Parijs, waar hij deel uit ging maken van de avant-garde. Na een verblijf in de Verenigde Staten, vestigde Dalí zich in zijn geboortedorp Figueras in Spanje. Zijn bekendste werken zijn de schilderijen uit de jaren 30. Maar Dalí maakte ook tekeningen, collages, foto's, films, modeontwerpen en theaterdecors. In 1970 organiseerde Museum Boijmans Van Beuningen voor het eerst een grote overzichtstentoonstelling van zijn werk. In 2007 was tijdens de tentoonstelling 'Alles Dalí' een overzicht te zien van Dalí's werk voor commerciële opdrachtgevers, het theater en filmmakers.


Objectdetails

materiaal en techniek: olieverf op paneel
objectsoort: schilderij
creditline: Aankoop met steun van / Purchase with the support of: Vereniging Rembrandt 1979
inventarisnummer: 2988 a-b (MK)