Infinity Mirror Room - Phalli's Field (Floor Show)

Infinity Mirror Room - Phalli's Field (Floor Show) 1965 (1998)

Yayoi Kusama

Entreegebied

Audio & video

Vraag maar raak

Terug

Bedankt voor uw vraag, deze is verzonden.

We streven ernaar alle vragen te beantwoorden. Maar dit zal niet altijd mogelijk zijn.

Als uw vraag beantwoord is, ontvangt u het antwoord per e-mail. De vraag en het antwoord zijn dan ook terug te zien in de Boijmans Tour.

Met vriendelijke groet,
Museum Boijmans Van Beuningen

vroeg:
Wat is de grootte van de kamer of spiegel?
Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde:
De kamer is 476 x 476 cm.
vroeg:
Heeft die maat een praktische reden, of wordt er iets geduid met het getal 476? Je zou de getallen los van elkaar kunnen blijven optellen tot je op 8 uit komt, wat ook oneindigheid symboliseert. Of denk ik dan te ver? 4+7+6=17 1 +7= 8 Groet, Jaap Vos
Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde:
Beste Jaap Vos, hartelijk dank voor deze leuke vraag. Het is een mooie rekensom, maar in dit geval zijn de afmetingen vanuit praktische overwegingen tot stand gekomen. Met vriendelijke groet, Rianne
britney vroeg:
Wat is de diepte van de kamer?
Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde:
Dag Britney, de afmetingen van de ruimte zijn te vinden onder specificaties op de objectpagina op Collectie Boijmans Online: http://collectie.boijmans.nl/nl/object/141180
Caitlin vroeg:
Hallo, ik maak een verslag over dit kunstwerk. Ik heb een paar vragen: Wie is de opdrachtgever, en wat was de reden en/of gelegenheid waarvoor dit kunstwerk is gemaakt? Tot welke kunststroming of stijl word dit kunstwerk gerekend? Wat wilt de kunstenaar met zijn kunstwerk bereiken? Ik hoop dat jullie antwoord hebben op mijn vragen. Alvast heel erg bedankt! Groetjes Caitlin
Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde:
Dag Caitlin, het lijkt me goed als ik niet alle antwoorden voor je voorkauw, maar dat je zelf op onderzoek uit gaat! Op de objectpagina op Collectie Boijmans Online staat al veel informatie, en vanuit daar kun je ook doorlinken naar een tekst over de kunstenaar (een zij, geen hij!) zelf. Je kunt altijd terecht in onze bibliotheek en ook online is veel informatie over het werk van Kusama te vinden. Bekijk bijvoorbeeld http://www.tate.org.uk/whats-on/tate-modern/exhibition/yayoi-kusama maar eens! Groeten, Rianne
Naomi vroeg:
Wat zijn de afmetingen van de infinity mirror room?
Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde:
Beste Naomi, deze afmetingen vind je op de objectpagina op Collectie Boijmans Online, onder het kopje 'specificaties'. Rianne
Janell vroeg:
Heeft de infinity mirror room ook context?
Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde:
Beste Janell, Jazeker. Het werk is ontstaan, ontvangen en tentoongesteld in verschillende, uitgebreide contexten. Laat ik me om een helder antwoord op je vraag te geven, beperken tot de context van de kunstenares en het publiek in relatie tot het werk. Kusama groeide op in Japan, tijdens de tweede wereldoorlog. De 'Infinity Mirror Room - Phalli's Field (Floor Show)' werd voor het eerst tentoongesteld op haar solotentoonstelling: ‘Floor Show’ uit 1965. Deze tentoonstelling vond plaats in de Richard Catellane Gallery in New York. De kunstenares woonde toen zeven jaar in die stad. Later, in 1998, heeft de kunstenares een nieuwe, vergelijkbare versie van het werk gemaakt, die nu in museum Boijmans Van Beuningen te bewonderen is. De installatie is lastig te duiden, maar misschien hoort die verwarring ook juist bij het kunstwerk. In het kunstwerk kun je je gevangen voelen, omdat je in een gesloten ruimte eindeloos gereflecteerd wordt. Je kunt je erdoor gaan afvragen wat er nog echt is, waar je bent, of zelfs wie je bent. Het kunstwerk roept deze vragen op een speelse manier op, maar stelt ze krachtig. Kusama is een aantal keren opgenomen in de Jaren 60 en omschrijft haar aanvallen van psychologische chaos als momenten waar ze zichzelf uiteen voelt vallen in haar omgeving. Een beetje zoals een bezoeker van de Infinity Mirror Room het ook zou kunnen ervaren. Groetjes, Jephta

Over dit kunstwerk

Yayoi Kusama’s Infinity Mirror Room – Phalli’s Field is een sleutelwerk in het meer dan vijftig jaar omspannende oeuvre van een van de belangrijkste kunstenaressen van de tweede helft van de twintigste eeuw. In dit werk maakt Kusama voor het eerst gebruik van spiegels. Dit materiaal blijft zij haar hele leven gebruiken. Net als haar zogenaamde ‘dots’ en ‘infinity nets’ vormen spiegels een essentieel aspect van Kusama’s oeuvre. Het door het museum aangekochte werk is de tweede ruimtevullende installatie van de kunstenaar ooit; een installatie die de bezoeker helemaal opslokt en deelgenoot maakt van het werk. Binnen de historie van de moderne kunst zijn Kusama’s ruimtevullende installaties ijkpunten gebleken. Een van de redenen voor het museum om in 2008 een grote solotentoonstelling aan het werk van Kusama te wijden, is dan ook de constatering dat Kusama’s werk niet alleen voor generatiegenoten normstellend is, maar ook grote invloed heeft op en relevant is voor een hele generatie hedendaagse kunstenaars. Bovendien is Kusama een essentiële figuur binnen de profilering en ontwikkeling van een van de weinige echt internationale stromingen binnen de Nederlandse avant-garde: de zogenaamde Nul-beweging. Via haar contacten met Nul-kunstenaar Henk Peeters stelt Yayoi Kusama al vanaf 1962 in Nederland tentoon. Zij is de gehele jaren zestig blijvend aanwezig in alle belangrijke Nul-tentoonstellingen in Nederland en daarbuiten, en drukt daarmee een belangrijk stempel op deze beweging. Deze aankoop is mede mogelijk door een genereus gebaar van de kunstenaar zelf en dankzij externe financiering.

Over de maker

Yayoi Kusama

Japan, Matsumoto 1929

Direct na haar aankomst in New York maakte de Japanse kunstenaar Yayoi Kusama in de vroege jaren zestig furore in de internationale kunstwereld. Naast haar enorme, obsessief geschilderde ’Infinity Net’ schilderijen, werd zij beroemd met ruimtevullende installaties, waarin de toeschouwer geheel ondergedompeld wordt. Tegelijkertijd groeide haar bekendheid door het ’succès de scandale’ van haar ’happenings’ met naakte mannen en vrouwen in de straten van New York. Gedurende de jaren zestig exposeerde Kusama zowel in de Verenigde Staten als in Europa samen met de meest invloedrijke kunstenaars. Zij werd bewonderd en geprezen door collegakunstenaars zo divers als Andy Warhol, Mark Rothko, Donald Judd en Lucio Fontana. Jarenlang onderhield zij intensief contact met de kunstenaars van de Nulgroep in Nederland. In 1972 keert Kusama terug naar Japan, waar ze tot de dag van vandaag werkt aan haar eigenzinnige oeuvre. Zij geniet daar inmiddels een ongeëvenaarde sterrenstatus. Uiterst consistent werkt zij aan thema’s, vormen en onderwerpen die haar altijd zijn blijven interesseren.


Objectdetails

materiaal en techniek: MDF, spiegel, textiel
objectsoort: installatie
creditline: Aankoop met steun van / Purchase with support of: Stichting Fonds Willem van Rede, Mondriaan Fonds en BankGiro Loterij 2010
inventarisnummer: BEK 1859 a-y (MK)