Achilles vertoornd op Agamemnon

Achilles vertoornd op Agamemnon 1630 - 1635

Peter Paul Rubens, Atelier van Daniël Eggermans

Zaal 13

Audio & video

Vraag maar raak

Terug

Bedankt voor uw vraag, deze is verzonden.

We streven ernaar alle vragen te beantwoorden. Maar dit zal niet altijd mogelijk zijn.

Als uw vraag beantwoord is, ontvangt u het antwoord per e-mail. De vraag en het antwoord zijn dan ook terug te zien in de Boijmans Tour.

Met vriendelijke groet,
Museum Boijmans Van Beuningen

Jonas vroeg:
Is deze afbeelding met een bepaald doel gemaakt, en wat wil hij zeggen met de afbeelding, en waarom heeft hij juist Agamemnon geschilderd? En staat de afbeelding ergens symbool voor?
Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde:
Dag Jonas, het is een schets uit een reeks van acht. Allen gaan over het leven van Achilles. De schetsen zijn gemaakt ter voorbereiding op een tapijtenserie waartoe Rubens opdracht heeft gekregen. Waarom hij precies voor deze acht voorstellingen uit het leven van Achilles heeft gekozen, waaronder deze scène met Agamemnon, weten we helaas niet. Hartelijke groeten, Rianne Schoonderbeek
piet vroeg:
Is deze afbeelding met een bepaald doel gemaakt, en wat wil hij zeggen met de afbeelding, en waarom heeft hij juist Agamemnon geschilderd? En staat de afbeelding ergens symbool voor?
Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde:
Dag Piet, zie mijn antwoord aan Jonas. Hij stelde dezelfde vraag. Groeten Rianne
Richard Bellefroid vroeg:
Waarom hangt 1760a van Peter Paul Rubens achter glas en de rest niet?
Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde:
Beste Richard, dank voor deze vraag. Dit werk zal een keer uitgeleend zijn aan een ander museum en in het kader van die bruikleen is er glas voor geplaatst dat vervolgens niet meer verwijderd is. Daarom zit dit werk nu achter glas en de overige werken uit de reeks niet. Hartelijke groeten, Rianne

Over dit kunstwerk

Koning Agamemnon moest zijn geliefde Chryseïs aan haar vader, priester van Apollo, terug geven om de pest te doen ophouden. In ruil voor zijn geliefde nam hij Briseïs, de geliefde van Achilles, voor haar in de plaats. Deze voorstelling is de vierde in een reeks van acht olieverfschetsen. De woedende Achilles is op deze voorstelling van de episode weergegeven terwijl hij zijn zwaard trekt, maar aan zijn haar wordt tegengehouden door Minerva. Agamemnon verheft zich van zijn troon en wordt door de wijze Nestor bij de arm vastgehouden. Na deze strijd weigert Achilles nog langer deel te nemen aan de oorlog tegen Troje. Pas na de dood van zijn vriend Patroclus verzoent Achilles zich met Agamemnon en keert hij terug in het Griekse leger. De olieverfschets is de vierde uit een reeks van acht die Rubens maakte over het leven van Achilles, als voorbereiding op een reeks wandtapijten.

Over de maker

Peter Paul Rubens

Siegen 1577 - Antwerpen 1640

De Antwerpse schilder Pieter Paul Rubens werd al op jonge leeftijd aangesteld als hofschilder van de hertog van Mantua in Italië. In 1603 reisde hij naar Madrid, waar hij aan het Spaanse hof de schilderijen van Titiaan en Rafaël te zien kreeg. Vervolgens reisde hij tussen 1604 en 1608 naar Mantua, Rome, Genua en Milaan. Hij bestudeerde er vooral de schilderkunst van Titiaan en Michelangelo, en was onder indruk van het werk van Caravaggio, van wie hij een werk kocht. Na terugkeer in Antwerpen werkte hij tot zijn dood als hofschilder van de Spaanse regenten van de Nederlanden. Hij bouwde een op Italiaanse stadspaleizen geïnspireerd woonhuis in Antwerpen, en startte een bloeiend atelier. Talloze kunstenaars, onder wie beroemdheden als Anthonie van Dijck en Jacob Jordaens, werden in zijn atelier opgeleid. Rubens liet veel werk aan zijn assistenten over, maar voerde zorgvuldig de regie. Hij was een van de meest invloedrijke schilders van zijn tijd en de grootste exponent van de barok in het noorden.


Objectdetails

materiaal en techniek: olieverf op paneel
objectsoort: schilderij
creditline: Schenking / Donation: D.G. van Beuningen 1933
inventarisnummer: 1760 b (OK)

Verdieping

Het modello dat Rubens naar aanleiding van deze schets maakte bevindt zich in de collectie van het Courtauld Institute te Londen. Op de röntgenfoto daarvan is te zien dat het modello oorspronkelijk exact de schets volgde, waarschijnlijk werd het door een assistent in Rubens' atelier gekopieerd. Maar ook zijn allerlei zeer belangrijke veranderingen te zien in het modello, die waarschijnlijk in het laatste stadium door de meester zelf zijn doorgevoerd.