Vrouw aan het virginaal

Vrouw aan het virginaal circa 1665

Gabriël Metsu

Zaal 11

Audio & video

Vraag maar raak

Terug

Bedankt voor uw vraag, deze is verzonden.

We streven ernaar alle vragen te beantwoorden. Maar dit zal niet altijd mogelijk zijn.

Als uw vraag beantwoord is, ontvangt u het antwoord per e-mail. De vraag en het antwoord zijn dan ook terug te zien in de Boijmans Tour.

Met vriendelijke groet,
Museum Boijmans Van Beuningen

Esther vroeg:
op dit schilderij (en vele andere uit deze periode) is een hondje afgebeeld. Heeft deze een betekenis? En zo ja, welke?
Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde:
Dag Esther, Bedankt voor je vraag. Een hond kan staan voor verschillende zaken. Allereerst kan het simpelweg een jachthond of gezelschapsdier zijn, maar daarnaast kan de hond ook staan voor trouw en waakzaamheid. De hond kan in seksueel getinte schilderijen dienen als waarschuwing voor onzedelijkheid. In dit schilderij zien we op het virginaal de tekst 'Op U, O Heere, betrouw ik: laat mij niet beschaamd worden in eeuwigheid'. Het rode muiltje op de voorgrond is bovendien een vaak gebruikt erotisch symbool en in dit geval zou het hondje dus heel goed symbool kunnen staan voor zedeloos gedrag.
Deirdre Giesen vroeg:
Naast de zittende vrouw op de kist is een voorwerp geschilderd. Wat zou dit kunnen zijn?
Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde:
Beste Deirdre, wij vermoeden dat het een stoffer is, maar het is helaas niet heel duidelijk te zien. Hartelijke groeten, Rianne
Lina vroeg:
In de kamer achter is het gordijn op een rare manier gehangen. Het lijkt alsof het voor een schilderij hangt. Wat zou dat kunnen betekenen?
Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde:
Dag Lina, we weten helaas niet of hier een specifieke betekenis achter zit. Wat wel duidelijk is, is dat dit vreemd gehangen rode gordijn de compositie een stuk interessanter maakt. De diagonale lijn brengt dynamiek in het beeld, bovendien geeft het de kijker een doorkijkje naar buiten. Wellicht is de meid simpelweg bezig met het schoonmaken van de ramen en heeft ze daarom het gordijn even opzij gehangen? Groeten, Rianne

Over dit kunstwerk

Of er in dit interieurstuk ook verborgen betekenissen zitten is niet aan te tonen. Het is in ieder geval een treffende realistische weergave van een Hollands 17de eeuws interieur. Een dame zit achter het virginaal en haar meid in de aangrenzende ruimte, met uitzicht op de gevelwand op straat en het prachtige invallend licht.

Over de maker

Gabriël Metsu

Leiden 1629 - Amsterdam 1667

Gabriël Metsu werd 1629 te Leiden geboren. Hij was waarschijnlijk een leerling van Gerard Dou of David Bailly. In 1648 werd hij lid van het Sint Lucasgilde te Leiden. In 1657 vestigde hij zich in Amsterdam. Hij werd door meerdere schilders beïnvloed; eerst door J.B. Weenix en J. Duck, later door Frans Hals en Rembrandt. Enkele van zijn mooiste schilderijen tonen bovendien de invloed van Vermeer. Naast genre-voorstellingen, waarin hij één van de grootste 17de-eeuwse meesters was, schilderde hij ook portretten en allegorische stukken.


Objectdetails

materiaal en techniek: olieverf op doek
objectsoort: schilderij
creditline: Bruikleen / Loan: Stichting Willem van der Vorm 1972
inventarisnummer: VdV 49