Landschap met touwtje springend meisje

Landschap met touwtje springend meisje 1936

Salvador Dalí

Robbrechttrap (boven)

Vraag maar raak

Terug

Bedankt voor uw vraag, deze is verzonden.

We streven ernaar alle vragen te beantwoorden. Maar dit zal niet altijd mogelijk zijn.

Als uw vraag beantwoord is, ontvangt u het antwoord per e-mail. De vraag en het antwoord zijn dan ook terug te zien in de Boijmans Tour.

Met vriendelijke groet,
Museum Boijmans Van Beuningen

Onno van Dokkum vroeg:
Kan ik met mijn kleindochter de werken van salvador dali komen bekijken? Hoeveel schilderijen kunnen we zien en welke?
Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde:
Beste Onno van Dokkum, Wat leuk dat u van plan bent naar het museum te komen met uw kleindochter! Op dit moment zijn er een behoorlijk aantal werken van Salvador Dali te zien in het museum. Wanneer u naar onze online collectie gaat en daar naar Dali zoekt, ziet u alle werken van hem in onze collectie. Vervolgens staat ook bij ieder werk of het in het museum te zien is, en in welke zaal, of dat het in ons depot hangt en dus niet te zien is. We hebben ook hele leuke programma's die u samen met uw kleindochter kunt doen, zoals een speurtocht, kijk- en doeboekjes, of Kunstluiers (afhankelijk van haar leeftijd). Veel plezier! Groeten, Rianne Link naar Online Collectie: http://collectie.boijmans.nl/nl?q=dali Link naar kinderactiviteiten: http://www.boijmans.nl/nl/296
Joy vroeg:
Waarom is het werk gesigneerd met de naam "Gala" Salvador Dali? Het werk is immers toch niet geschilderd door de vrouw, Gala, van Dali?
Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde:
Dag Joy, Gala was voor Dalí zó belangrijk dat hij in de vroege jaren 30 zijn werken ging signeren met zowel zijn eigen als haar naam: Gala Salvador Dalí. Hij ziet in Gala zijn overwinning, zijn redding, zijn alles. Zij geneest hem van zijn angsten. Ze is zijn muze, zijn inspiratiebron. Uit dankbaarheid signeert hij zijn werk ook met haar naam. Groeten, Rianne
C. Geldtmeijer vroeg:
Wat was de grote ontdekking die andere restaurateurs niet hebben gezien?
Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde:
Beste heer/mevrouw Geldtmeijer, deze ontdekking had te maken met de inlijsting van het werk. Het centrale schilderij had voor de restauratie geen lijst maar tijdens hun werkzaamheden ontdekten de restauratoren dat om het middenstuk oorspronkelijk dezelfde lijst zat als om de zijpanelen. Daardoor was het onderste deel van het schilderij niet zichtbaar. Dit werd bevestigd door de verf (of het ontbreken ervan) op het centrale doek. Daarom hebben ze een replicalijst laten maken zoals zij denken dat het eruit heeft gezien. Daarmee hebben ze het deel van het schilderij bedekt dat door een restaurator bleek te zijn toegevoegd tijdens het verdoeken van het werk in de jaren 60. Hartelijke groeten Rianne
E de Lange vroeg:
Waarom is de schaduw verschillend van richting?
Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde:
Hartelijk dank voor deze vraag en uw opmerkzaamheid. Dalí schildert liever een droom dan de werkelijkheid. In hoeverre hebben de schaduwen in uw dromen allemaal dezelfde richting? Hartelijke groeten, Rianne Schoonderbeek
Peter Buitenhuis vroeg:
Waarom lopen de perspectieflijnen niet door op de zijluiken en waarom is de schaduw op het rechterluik afwijkend? Het is net of de delen niet bij elkaar horen.
Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde:
Beste heer Buitenhuis, Dergelijke rationele overdenkingen wilde Dalí met zijn werk graag ondermijnen. Om met zijn eigen woorden te antwoorden: 'Ik probeer fantastische dingen te scheppen, magische dingen, dingen zoals in een droom. De wereld heeft meer fantasie nodig. Onze beschaving is te mechanisch. Wij kunnen het fantastische werkelijkheid laten worden, en dan is het meer werkelijkheid dan wat eigenlijk bestaat.' Salvador Dalí, 1940
Petra vroeg:
Ik vind de quote erg mooi. Kunt u mij vertellen waar ik deze kan vinden? (Referentie). Met vriendelijke groeten, Petra
Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde:
Dag Petra, ja wat een prachtige quote hè? Bron: Salvador Dalí, in Times-Dispatch, 24 November 1940 (quoted in Dalí. The Centenary Retrospective, 2004) Groeten, Rianne
Lilian Moget vroeg:
Weet u waar en waarom Salvador Dali zijn uitspraak “Ik probeer fantastische dingen te scheppen, magische dingen, dingen zoals in een droom. De wereld heeft meer fantasie nodig. Onze beschaving is te mechanisch. Wij kunnen het fantastische werkelijkheid laten worden, en dan is het meer werkelijkheid dan wat eigenlijk bestaat.” heeft gedaan?
Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde:
Dag Lilian, Dalí deed deze uitspraak in: Times-Dispatch, 24 November 1940 (gequote in: Dalí. The Centenary Retrospective, 2004)
Laura Bergacker vroeg:
Zit er ook een maatschappelijke bedoeling achter dit schilderij?
Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde:
Dag Laura, nee er zit een heel persoonlijk verhaal achter dit kunstwerk: het frêle figuurtje op het middenstuk is Carolina Barnadas Ferrés, een familielid van Dalí. Ze sterft op 22 december 1914 op vierendertigjarige leeftijd door een hersenvliesontsteking. Later, in de jaren 30, zal de kunstenaar het verlies van dit geliefde familielid verwerken in een groot aantal schilderijen en tekeningen van een frêle, romantisch geklede vrouw met een springtouw. De bouwstijl van de kapel is karakteristiek voor Catalonië. Ook doet dit bouwwerk denken aan het tempeltje op het schilderij De Verloving van de Maagd (1504) van Rafaël. De is het silhouet van het touwtjespringende meisje terug te zien in de kerkklok. Groeten, Rianne
Laura Bergacker vroeg:
Wat is de bedoeling met dit schilderij?
Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde:
Dag Laura, er zit een persoonlijk verhaal achter. Het frêle figuurtje op het middenstuk is Carolina Barnadas Ferrés, een geliefd familielid van Dalí die jong is gestorven. De bouwstijl van de kapel is karakteristiek voor Catalonië en doet denken aan het schilderij De Verloving van de Maagd (1504) van Rafaël. De twee torens links van de kapel verwijzen naar Dalí’s ontdekking dat de kerktorens van Gerona en Delft op elkaar lijken. Op de achtergrond van de linkervleugel ligt het stadje Cadaqués. De twee figuren rechts zijn mogelijk een verwijzing naar de verdrijving van Adam en Eva uit het paradijs. Groeten, Rianne

Over dit kunstwerk

Dit drieluik maakte Dalí voor het huis van Edward James, de excentrieke Engelsman die hem financieel ondersteunde. Het meisje dat touwtje springt symboliseert een gelukkige jeugdherinnering. Dit motief herhaalt zich in de klok van de toren. De figuren rechts, waarvan één half skelet, zouden Dalí en zijn overleden oudere broer kunnen zijn, naar wie hij vernoemd is.

Over de maker

Salvador Dalí

Figueras 1904 - Figueras 1989

Salvador Dalí leerde tijdens zijn studie in Madrid de schrijver André Breton kennen, de grondlegger van de surrealistische beweging. In 1924 schreef Breton het eerste surrealistische manifest, waarin de psychoanalyse van Sigmund Freud een sleutelrol vervulde. Dalí zag in de psychoanalyse, de leer van het onderbewustzijn, en de droomwereld zijn belangrijkste inspiratiebron. In 1927/28 was Dalí in Parijs, waar hij deel uit ging maken van de avant-garde. Na een verblijf in de Verenigde Staten, vestigde Dalí zich in zijn geboortedorp Figueras in Spanje. Zijn bekendste werken zijn de schilderijen uit de jaren 30. Maar Dalí maakte ook tekeningen, collages, foto's, films, modeontwerpen en theaterdecors. In 1970 organiseerde Museum Boijmans Van Beuningen voor het eerst een grote overzichtstentoonstelling van zijn werk. In 2007 was tijdens de tentoonstelling 'Alles Dalí' een overzicht te zien van Dalí's werk voor commerciële opdrachtgevers, het theater en filmmakers.


Objectdetails

materiaal en techniek: olieverf op doek
objectsoort: schilderij
creditline: Aankoop / Purchase: 1977
inventarisnummer: 2937 a-c (MK)